Amazon betalar sina anställda för att sluta

Så var det återigen dags för Jeff Bezos årliga brev till Amazons aktieägare. Precis som vanligt innehöll det en hel del intressanta punkter. Bland annat kommer Amazon att expandera sina livsmedelsleveranser och betala missnöjda lagerarbetare för att sluta. Samtidigt meddelar Bezos att drönarleveranser inte var ett PR-trick.

Det var nog få som inte höjde på ögonbrynen när Jeff Bezos i vintras berättade om Amazons planer på drönarleveranser. Under en intervju i tv-programmet 60 Minutes i avslöjade Amazons vd att företaget vill börja leverera med självstyrande drönare, eller octocopters, som Bezos kallade dem.

Många såg det nog som ett PR-trick från Amazons sida men Bezos säger att de obemannade flygfarkosterna, som har en flygradie på 16 kilometer, kommer att leverera varor upp till ungefär fem kilo inom en inte alltför avlägsen framtid.

Annons

– Teamet bakom Prime Air flygtestar redan 5:e och 6:e generationens flygfarkoster och vi är i designfasen för generation 7 och 8, säger Jeff Bezos.

Betalar missnöjda arbetare

Förutom drönarleveranser luftades även Amazons program, Pay to Quit. Ett tilltag man lånat från nätbutiken Zappos, som köptes upp av Amazon 2009 för runt en miljard dollar, och är kända för sin speciella företagskultur.

Amazons lageranställda får varje år ett erbjudande om att sluta sitt jobb, och för det får de upp till 5 000 dollar beroende på hur länge de jobbat för företaget. Rubriken på erbjudandet är dock, ”Ta inte detta erbjudandet”.

– Vi hoppas att de inte nappar på erbjudandet, vi vill att de ska stanna. Men varför ger vi då dem det här erbjudandet? Målet är att uppmuntra folk till att fundera på vad de verkligen vill. På lång sikt är en anställd som jobbar där de inte trivs inte hälsosamt, varken för den anställde eller företaget, säger Bezos.

Men med tanke på alla skriverier kring Amazons missnöjda lageranställda på senare tid, så är det dock inte omöjligt att en eller två nappar på erbjudandet.

Expanderar sin livsmedelstjänst

Amazon bekräftade även uppgifterna om sina planer på att expandera sin dagligvarutjänst AmazonFresh, ytterligare. För tillfället levererar man i Seattle, Los Angeles och San Francisco men det ryktas också om en lansering i Tyskland innan sommaren är över.

Annons

Om det är sant vill Besoz dock inte bekräfta men han kunde sträcka sig till att avslöja att nya marknader är på gång.

– Vi kommer att fortsätta vårt metodiska tillvägagångssätt och målet är att erbjuda denna otroliga service i fler städer i framtiden, säger Jeff Bezos.

Jeff meddelar även att leverans på söndagar, som Amazon började med i utvalda städer under slutet av 2013, kommer att rullas ut till en stor del av USA under 2014.

 

Källa: Press

Annons