Amazon lånar ut pengar till kinesiska E-handlare

Amazon expanderar sitt låneprogram, Amazon Lending, till Kina och ytterligare sju länder. En tjänst som gör det möjligt för små säljare att ta kortfristiga lån för att fylla på sina lager.

Amazon Lending lanserades 2012 och har hittills endast varit tillgängligt i USA och Japan. Nu är det dags att rulla ut tjänsten i Kanada, Kina, Frankrike, Tyskland, Indien, Italien, Spanien och Storbritannien.

Amazon erbjuder tre- till sex månader långa lån, från 1000 dollar till 600 000 dollar. Det gäller dock inte alla säljare utan tjänsten erbjuds endast till utvalda säljare på Amazons plattform.

Annons
Annons

– Vi vet en hel del om våra säljare och deras verksamhet och bjuder endast in dem som vi tycker har de bästa förutsättningarna att växa, säger Peter Faricy, chef för Amazon Marketplace.

Ett sätt att växa tillsammans

Att låna ut pengar till säljare har blivit en allt mer vanlig företeelse och ett sätt för marknadsplatser som Amazon att locka till sig nya säljare och öka sina marknadsandelar. Även PayPal erbjuder anslutna säljare samma möjlighet och i Kina finns det också flera jättar som gör detsamma.

JD.com gör det via finansieringstjänsten, Jing Bao Bei, och ska inte ha lika hårda krav på vem som lånar pengar. Inte oväntat erbjuder Alibaba detsamma för säljare på marknadsplatserna Taobao och Tmall.

De båda kinesiska e-handelsföretagen har under året även lanserat egna Internetbanker som koncentrerar sig på privatpersoner, samt små och medelstora företag.

 

Källa: Reuters

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!