Amazon lanserar en ny pinspirerande funktion

Amazon har lanserat en Pinterest-liknande funktion vid namn Amazon Collections. Här kan användare spara produkter som de gillar i vad som kan liknas vid en virtuell önskelista. Man har också lagt till en funktion som gör att man med ett fåtal klick kan köpa det man gillar.

Amazons nya tjänst ska vara väldigt lik sin föregångare Pinterest. Både till utseende och sätt där användare kan ”pinna” bilder och produkter som de tycker om, och sedan även gruppera dem efter tycke och smak.

Precis som med Pinterest kan användare av Amazon Collections samla bilder och produkter som de gillar och lägga till i vad man kan kalla virtuella önskelistor.

Annons
Annons

Amazon har redan lagt till de tre kategorierna ”My Style", "Want List" och "Possibilities”,  men användare kan ändra namn på dem och lägga till ytterligare om så önskas.

Har en smartare köpfunktion

Användare kan precis som med Pinterest även hitta andra användare och följa andra med liknande intressen. Genom att klicka på bilder i Collections hamnar konsumenterna på produktsidan på Amazon där de kan köpa produkten med ett fåtal klick.

Pinterest stod under årets första kvartal för nästan 25 procent av trafiken från sociala nätverk till nätbutiker och man har de senaste åren satsat allt mer på att närma sig e-handeln, nyligen lanserade man även en ny prisbevakningstjänst. Att Amazon nu vill vara med och leka är inte så konstigt.

– Köpfunktionen som inte kräver mer än två klick är där Amazon Collections överglänser Pinterest. Amazon skäms inte heller för att ha kopierat Pinterest väldigt effektiva layout. Jag vet inte om Pinterest hade ett patent på designen men det vore väldigt synd om de inte hade det, säger Sucharita Mulpuru, vd och chefsanalytiker på Forrester Research.

 

Källa: Internet Retailer

 

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!