Amazon omvandlar tre av fyra till Prime-medlemmar

73 procent av de som testar en gratismånad av Amazon Prime plockar upp kortet för ett årslångt medlemskap.

Amazon Prime, som bland annat erbjuder fri tvådagars-frakt, gratis leverans samma dag i ett 20-tal storstadsområden i USA via Prime Now samt obegränsad streaming av film och musik för 99 dollar om året, har visat sig vara en riktig kassako för e-handlaren.

Medlemmarna ska, förutom att vara väldigt lojala, spendera nästan dubbelt så mycket jämfört med vanliga kunder. Samtidigt verkar det som att Amazon är ganska bra på att konvertera sina vanliga kunder till medlemmar, skriver Internet Retailer.

Annons
Annons

Enligt en undersökning från Consumer Intelligence Research Partners var det under det senaste kvartalet 73 procent av de som testade en gratis månad av Prime som sedan valde att betala för ett medlemskap.

Nio av tio förlänger efter ett år

Undersökningen visar också att när Amazon väl lockat till sig nya medlemmar, så stannar de gärna kvar. Efter ett år valde nämligen 91 procent att förlänga medlemskapet och efter två år var den siffran ännu högre, hela 96 procent.

Amazon själva berättar inte gärna hur många medlemmar man har men enligt vissa beräkningar kan det vara så många som 50 miljoner, bara i USA. I januari gläntade företaget dock något på dörren och avslöjade att antalet medlemmar i USA ökade med 47 procent under 2015.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!