Amazon planerar fullskalig satsning på dagligvaror

AmazonFresh, Amazons experimentella tjänst som levererar dagligvaror i Seattle-området, kan vara redo för en kraftig expansion. Enligt flera källor planerar e-handelsjätten att lansera tjänsten i Los Angeles och San Francisco inom kort. Slår det väl ut planerar man lansera i stor skala, både i USA och internationellt.

Amazon ska enligt nära källor ligga i startgroparna för att expandera sin livsmedelsverksamhet AmazonFresh i stor skala. Amazon har under fem år testat tjänsten i sin hemstad Seattle där man levererat kött, färskvaror och andra matvaror med en egen flotta av lastbilar.

Redan i nästa vecka kan det vara dags att rulla ut AmazonFresh i Los Angeles, och senare i år även i San Francisco Bay Area. Skulle det slå väl ut så planerar Amazon att lansera tjänsten på ytterligare 20 andra inhemska och internationella marknader under 2014. Amazon själva har valt att inte kommentera ryktena.

Annons
Annons

Det har spekulerats i att en av anledningarna till att Amazon hållit tjänsten på hemmaplan så pass länge är för att undvika att betala moms i andra stater. Men när det nu blir allt vanligare att e-handlare i USA måste betala moms så försvinner den begränsningen.

Använda mat som lockvara

Amazon är också alltid på jakt efter att utöka sina inkomstkällor och
att upprätthålla sin tillväxttakt. Dagligvaruhandeln i USA, som
genererade 568 miljarder dollar i förra året, kan mycket väl vara nästa
stora mål

Amazons expansionsplaner är ett potentiellt hot mot dagligvarukedjor som Kroger, Safeway och Whole Foods Market, men även för återförsäljare som Walmart och Target som också säljer en hel del matvaror.

– Amazon har testat detta under flera år och nu är det dags för dem att skörda vad de har lärt sig genom att expandera utanför Seattle, säger Bill Bishop, chefsarkitekt vid Brick Meets Click, ett konsultföretag inriktat på detaljhandelsteknik.

Många är också rädda för att dagligvaruhandeln kommer att fungera som en lockvara och att Amazon sedan kommer att göra en vinst på försäljningen av andra produkter som kunden beställer på samma gång.

– Det är en väldigt skrämmande tanke för dagligvaruhandeln, säger Bill Bishop.

Källa: Reuters

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!