Amazon ser slutet för Endless

Amazon avslutar sin satsning på Endless.com, modesajten som främst varit inriktad på skor och accessoarer. Världens största e-handlare flyttar istället in Endless sortiment under eget tak och fokuserar nu på en ny uppgraderad produktkategori inom kläder och mode.

Amazon lanserade Endless 2007 med huvudsaklig inriktning på skor, smycken och handväskor. Men från och med nästa vecka får Endless kunder bege sig till Amazon för att handla.

Den 27 september blir nämligen Endless.com en del av Amazon och nedläggningen ska vara ett steg i att expandera ytterligare i segmentet mode och kläder, en av de snabbast växande kategorierna på nätet.

Annons
Annons

– Vi vill flytta vår verksamhet från Endless till Amazon för att bättre kunna fokusera på upplevelsen av att handla mode på nätet, säger en talesman för Amazon.

Att samla sina affärer under ett och samma tak är något som vi även sett i Sverige den senaste tiden. Bland annat CDON har gått från att ursprungligen vara en skivbutik på nätet till att bli ett av Nordens svar på Amazon.

Vill hänga med i racet

Företaget säger också att man planerar att utöka antalet designerkläder, tillbehör och varumärken på Amazon. Konkurrenten eBay har lyckats bra de senaste åren inom kategorin kläder och mode, och Amazon vill gärna vara med i racet.

Amazons vd Jeff Bezos har tidigare sagt att han spenderar mycket tid att tänka på just kläder, och att framtiden när det gäller mode på nätet ser väldigt spännande ut.

– Jag tror att det är mycket på gång där och mängder med nya uppfinningar. Särskilt när det gäller hur man kan presentera produkterna för kunderna, säger han.

Zappos och Shopbop är två andra nätbutiker inom mode som ägs av Amazon. De ska dock fortsätta som tidigare.

Källor: Reuters, Internet retailer

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!