Amazon tvingar butiker att förfölja sina kunder

E-handeln vinner mark och får samtidigt en allt bättre förståelse för sina kunder. Tradionella handlare har nu börjat förfölja sina kunder i butikerna för att få en liknande förståelse för deras beteende som e-handlare besitter. Detta går dock inte obemärkt förbi och i skuggan av övervakningsskandalen är det inte speciellt uppskattat av konsumenterna.

En ganska känd scen finner man i filmen Enemy of The State där Jack Black lyckas 3D-rotera en tvådimensionell övervakningsfilm ifrån en underklädesbutik. Denna teknologi besitter vi nog inte riktigt ännu. Men det spektakulära övervakningssamhälle som skildras i Enemy of The State börjar närma sig.

I skuggan av Edward Snowdens avslöjande får vi nu reda på hur butiker förföljer sina kunder. Detta i ett försök att stävja Amazons försprång kring förståelsen av sina kunder. E-handelsjättar som Amazon har enorma mängder av data om deras kunders beteende. Detta möjliggörs förstås av e-handeln där man enkelt kan mäta och följa kunderna genom butiken.

Annons
Annons

Traditionella butiker försöker nu samla ihop liknande data men från den fysiska världen. Detta genomförs dock inte utan att övervaka kunderna inte helt olikt det man ser i Enemy of The State.

New York Times rapporterar hur många butiker i USA samlar ihop okulär och fysisk data på sina kunder. Genom att använda avancerade övervakningskameror och kundernas mobiltelefoner ska handlarna kunna samla ihop en stor mängd data om hur vi beter oss i butik.

Avslöjar kön och ålder

Att butikerna förföljer sina kunder kan vara en underdrift. Med hjälp av modern teknologi ska de nämligen kunna se var kunderna går, hur lång tid de tittar på saker, vilket humör de har och vilket kön de tillhör samt ålder. Det ska även gå att följa återkommande besökare med hjälp av signaler ifrån deras smarta mobiler.

Ni som tycker att det låter integritetskränkande är inte ensamma. När butikskedjan Nordstroms i USA satte upp en skylt och meddelade vad de höll på med så rullade klagomålen in. Butiken slutade ganska snabbt med experimentet och erkände att en del av anledningen var klagomålen. Nordstroms ska dock inte vara ensamma om att förfölja sina kunder utan flera nationella kedjor i USA, inom olika branscher, sägs samla in denna typ av data.

Butikerna säger samtidigt att de bara gör det som e-handlare gör varje dag på nätet.

- Att följa hur folk rör sig i en butik är precis som att följa hur de tittar på en andra eller tredje sida hos en e-handlare, säger Ralph Crabtree på Brickstream, ett företag som tillhandahåller dessa övervakningstjänster.

Kamerorna i butikerna har blivit allt skarpare och kan idag se vad kunderna tittar på och vilket humör de har. Detta tillsammans med signalerna ifrån folks smarta mobiler sammankopplas sedan med avancerad programvara som kan plocka fram en ofta obekväm mängd data om människorna i butiken.

Annons
Annons

- Tanken att du blir förföljd i butiken är, enligt mig, en aning obehagligt, i motsats till att det bara är en cookie i en nätbutik - de vet inte riktigt vem jag är, säger Robert Plant, professor i informationssystem vid Miami Universitet.

Fysiska butiker missgynnade

Företaget Cisco som även de erbjuder dessa nya övervakningssystem tycker att traditionella handlare är myssgynnade.

- Fysiska butiker har varit missgynnade jämfört med e-handlare, vilka får ta del av kundernas digitala spår. Varför skall inte butiker kunna ta reda på om någon som avstår köp blev avskräckta av priserna, eller bara kommer in från kylan?, säger Guido Jouret, chef för Ciscos avdelning som säljer övervakningskameror.

New York Times rapporterar samtidigt att butiker som erbjuder något i utbyte mot övervakningen har haft bättre framgång. Om kunderna får en rabattkod eller liknande i utbyte mot att en app laddas ner som övervakar dem så verkar de vara mer tillmötesgående eftersom de är med på experimentet.

En bred automatiskt övervakning av allt som butikerna kan ta reda på om kunderna tas i alla fall inte emot med öppna armar. E-handlare har fördelen att kunna samla in liknande data utan att kunderna känner att deras integritet kränks.

Hur butikerna skall komma ifatt Amazon och införa mer personliserade upplevelser i butik återstår att se. Tills dess bjuder vi på det klassiska klippet ifrån Enemy of The State:

Källa: New York Times
Bild: Enemy Of The State

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!