Amazon vill eliminera förpackningsraseriet

En stor del av nätbutiken Amazons affärsidé är att alltid ha kunden i centrum. Deras vd Jeff Bezos meddelade tidigare i veckan att de satsade på drönarleveranser vilket förstås är högst kundorienterat. Men de jobbar även på andra fronter för att göra kunden så nöjd som möjligt.

Amazon jobbar i alla led med att minska kundernas frustration. Allt ifrån högteknologiska saker till mindre avancerade förbättringar i servicen mot kund. Ett inte så högteknologiskt men förmodligen uppskattat initiativ är deras frustrationsfria förpackningar. I Sverige brukar man svära över att förpackningarna på olika produkter är inbrottssäkra, det vill säga mycket svåra att öppna.

Så skall det givetvis inte vara tycker Amazon som för fem år sedan startade sitt initiativ "Frustration-Free Packaging" som skulle skona kunder ifrån "wrap rage", helt enkelt att man blir alldeles galen när man skall försöka öppna sin nyinköpta vara.

Annons
Annons

För fem år sedan var det dock endast 19 produkter som var del av detta initiativ och därmed mycket enkla att öppna. Nu meddelar Amazon att de erbjuder över 200 000 produkter med frustrationsfria förpackningar.

– Vi har alla upplevt frustrationen i att försöka ta bort en produkt från nästan ogenomträngliga förpackningar som hårda plastförpackningar och produkter som är bundna av ett tiotal buntband. Vi har arbetat med både tillverkare och kunder för att designa "Frustration-Free Packaging" som är enkel att öppna, skyddar produkten och minskar avfallet. Vi har nu mer än 2000 tillverkare som är med i programmet, säger Jeff Bezos, VD och grundare till Amazon.

Sparar även material

Företaget meddelar även att de nu har skickat över 75 miljoner produkter som garanterat inte skall inducera "wrap rage".

– De gamla frustrationsfulla förpackningarna krävde sax, blod och svett för att öppna. Det nya sättet är perfekt! Dra i kartongfliken, öppna kuvertet, minneskort i handen, säger en Amazon-kund som gillar initiativet.

Amazons smarta förpackningar skall även spara material och vara enkla att återvinna. Sedan starten ska initiativet sparat in 5,5 miljoner kvadratmeter kartong. Nedan ser ni ett exempel på Amazons frustrationsfria förpackningar:

Källa: Press

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!