Amazon vill spåra kunderna via deras mobiltelefon

Det tar troligtvis ett tag till innan Amazons paketdrönare susar runt i luften men nya uppgifter visar att e-handelsjätten har planer på spåra kunder med hjälp av deras telefon för att lämna av paket.

När Jeff Bezos i slutet av 2013 berättade om Amazons planer på att leverera e-handelspaket med drönare var det många som trodde att det hela var ett PR-trick. Sedan dess har det flutit en del vatten under bron och nu står det klart för de flesta att det hela är allvar.

Nu har det även börjat krypa fram lite mer detaljerade planer på hur drönarna ska fungera. Enligt ett patent inlämnat i september 2014, men som nyligen publicerats av det amerikanska patentverket, ska de bland annat kunna spåra upp personer som väntar på ett paket med hjälp av deras mobiltelefoner.

Annons

Något som i teorin alltså innebär att Amazon har förhoppningar om att kunna leverera e-handelsköp till kunder i farten. Kunder ska enligt patentet kunna välja mellan olika leveransalternativ, till hemadressen, jobbet, båten eller helt enkelt där de befinner sig för tillfället.

Fullpackade med teknik

För att detta ska vara möjligt, och för att de ska kunna garantera säkra landningszoner, kommer de obemannade farkosterna bland annat att utrustas med flygsensorer, radar, ekolod, kameror och infraröda sensorer

Något som också ska se till att drönarna inte krockar med människor, djur eller annat som kan komma i dess väg. Men även om Amazons planer, och framsteg, är ambitiösa så ligger troligtvis drönarleveranser en bra bit in i framtiden, mycket tack vare de hårda regler som gäller för obemannade flygfarkoster.

Det har visat sig vara svårt för e-handelsjätten att få testflyga sina drönare på hemmaplan, men nyligen gav det amerikanska luftfartsverket, FAA, Amazon grönt ljus, om än ett begränsat sådant. FAA har kritiserats för reglerna, och för att man drar benen efter sig i frågan, men nyligen öppnade man upp för att ändra i sitt regelverk gällande kommersiella drönare. Mycket tack vare att tekniken blir allt mer avancerad.

– Vi förstår att det finns ett stort värde i att flyga utanför siktlinjen och det är ett av de områden vi vill komma snabbt framåt inom under de närmaste åren, säger Jim Williams, som leder FAA:s avdelning Unmanned Aircraft Systems.

Annons