Amazons interna plan är att ersätta fraktbolagen

E-handlaren har långt gångna planer på att ta upp kampen med FedEx och UPS. Och inte bara för egen räkning.

E-handlaren har under flera år testat möjligheterna med att ta hand om sina leveranser på egen hand för att på längre sikt kunna göra sig av med mellanhänder som FedEx och UPS. Något man faktiskt redan har gjort på vissa håll i Tyskland.

Amazon hävdar officiellt att deras satsning är tänkt som ett sätt att komplettera befintliga distributörer, men det är många som tror att e-handelsjätten har betydligt större planer än så. Vissa hävdar till och med att Amazon på sikt vill ta hand om leveranserna åt andra e-handlare och återförsäljare, och inte bara de som säljer på marknadsplatsen.

Annons
Annons

Amazon ska alltså ha långt gångna planer på att ta upp kampen med aktörer som FedEx och UPS, och enligt en artikel i Business Insider håller Amazon nu på att bygga ett fullskaligt distributionsnätverk för att lyckas.

Plockat ett dussintal chefer från UPS

Förutom att e-handelsjätten anställt Ubers förre VP, Tim Collins, som ny VP för avdelningen global logistik har man rekryterat ett dussintal chefer från UPS och FedEx, samt ett hundratal UPS-anställda de senaste åren.

Amazon testar just nu även att ta hand om den sista biten av leveransen, the last mile, i storstäder som Los Angeles, San Francisco, Chicago och Miami. För att inte nämna det faktum att det poppar upp nya distributionscentraler över hela USA med jämna mellanrum.

– Efter att ha dominerat e-handeln och lagerhållning flyttar Amazon nu fram sin position i distributionskedjan och synar logistiksektorn från alla vinklar, och planerar att utnyttja sin teknik, sitt kapital och sin arbetskraft för att effektivisera logistiken, säger Zvi Schreiber, VD för Freightos, en onlinemarknadsplats för internationella godstransporter.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!