Amazons livsmedelstjänst är på väg till Tyskland

Snart behöver tyskarna inte lämna hemmet för att fylla sina kylskåp. Enligt ihärdiga rykten planerar e-handelsjätten att lansera sin dagligvarutjänst AmazonFresh senast i slutet av sommaren. Amazon vill inte kommentera det hela men ytterligare länder i Europa kan vara på gång.

Amazon har levererat dagligvaror i Seattle-området sedan 2007 och i somras ryktades det om att AmazonFresh, mycket väl kunde vara redo för en kraftig expansion. Ungefär samtidigt lanserade e-handelsjätten sin experimentella tjänst i Los Angeles och i slutet av året även i San Francisco.

Nu ser det ut som att Amazon planerar att sälja livsmedel även på denna sidan pölen. Enligt den tyska tidningen Bild är Tyskland först ut i Europa och tanken är att tjänsten ska vara redo att rullas ut senast i september månad.

Annons
Annons

20 miljarder euro 2020

Amazon ska just nu förhandla om lagerutrymmen och för att få till stånd en egen flotta av lastbilar i Tyskland, Österrike och ytterligare ett antal grannländer. Utbudet kommer att bli det samma som i en vanlig livsmedelsbutik med full sortering av färskvaror, precis som hemma i USA.

Amazon har valt att inte kommentera det hela men att de först tar sikte på Tyskland är inte helt oväntat. Under 2013 handlades det för hela 39,1 miljarder euro på nätet i Tyskland, en ökning med imponerande 42 procent jämfört med 2012.

Och här har e-handelsjätten redan en imponerande andel, under 2013 ska Amazon ha omsatt cirka 7,7 miljarder euro i landet. Onlineverksamheten när det gäller mat väntas också stå inför en rejäl ökning i Tyskland. Från nuvarande 500 miljoner euro till 20 miljarder euro 2020.

 

Källa: Bild.de

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!