Amazons stora shoppingfest slutade i besvikelse

Teknikproblem och uteblivna prenumeranter.

Medan Sveriges e-handel håller andan inför vad ett intåg av Amazon kan tänkas innebära, så har kollegorna i Australien redan börjat rycka på axlarna. När Amazon förra året gjorde sin entré i landet visste hajpen inga gränser, men det dröjde inte länge förrän bland annat landets logistikutmaningar blev uppenbara för e-handelsjätten från USA.

LÄS ÄVEN: Landet där Amazon fortfarande kämpar

Annons
Annons

I somras var det så tänkt att Amazons välkända shoppingdag, Amazon Prime Day, skulle få fart på affärerna i den avlägsna önationen. Men trots omfattande marknadsföringsinsatser uteblev den förväntade succén, rapporterar nyhetssajten Tamebay.

Enligt undersökningar som nyhetssajten har tagit del av, drabbades Amazon av bland and annat tekniska störningar under den aktuella dagen, vilket ledde till att antalet nya Prime-medlemmar blev färre än förväntat. Antalet Prime-medlemmar som valde att handla var också lägre än vad Amazon hade tänkt sig.

3,2 miljoner besök

Sedan kan man förstås fråga sig om det egentligen inte var Amazons förväntningar som var lite väl höga. E-handlaren ska nämligen under Primedagen trots allt ha ökat antalet besök i Australien med 68 procent till 3,2 miljoner. Besöken till Prime-sidorna ökade samtidigt med 324 procent och antalet som valde att testa ett gratismedlemskap i Prime under 30 dagar, ökade med 377 procent.

Enligt undersökningsföretaget Starcom, som ligger bakom Tamebays Amazonsiffror, är många i Australien missnöjda med att det Prime-erbjudande de får ta del av inte är lika omfattande som det Amazon erbjuder i USA. Bland annat ska sortimentet vara mindre, samtidigt som upplägget med fria leveranser inte gäller lika många varor.

Australiens Prime Day inleddes den 24 juli och pågick i 36 timmar.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!