Apoteket inför hemleverans inom två timmar – dygnet runt

E-handeln ökade med 40 procent under 2017.

Statligt drivna Apoteket AB antar ett helt nytt e-handelskoncept för att möta konkurrensen från andra nätapotek. Genom att börja med hemleveranser inom två timmar, hoppas nätapoteket även kunna möta det ökande intresset för att beställa apoteksprodukter online. 

- Apotekets e-handel ökade med drygt 40 procent förra året och appen Mitt Apotek har laddats ned fler än 700 000 gånger. Hemleveranserna kommer att göra det enklare för våra kunder att få snabb tillgång till sina läkemedel. Det är viktigt för oss att möta kunden på bästa sätt både på apotek och i digitala kanaler, säger Eric Lundberg, marknadsdirektör på Apoteket AB, i ett pressmeddelande.

Annons
Annons

Ska utökas till Göteborg och Malmö

Tvåtimmars-fönstret ska inledningsvis gälla i Stockholm, där snabbleveranserna dessutom ska kunna ske dygnet runt. Vaknar man mitt i natten och behöver en nässpray, ska den som bor i Stockholm alltså kunna få den levererad redan på morgonkvisten.

Tanken är sedan att Göteborgarna och Malmöborna ska stå på tur och även de kunna få sina beställningar inom två timmar, om än inte dygnet runt.

30 procent har näthandlat apoteksvaror

Enligt Apoteket AB har man noterat hur allt fler läkemedelsköp sker på nätet. För att ta reda på precis stor efterfrågan är på sådana e-handelstjänster, så har Apoteket AB låtit Novus genomföra en undersökning. Den ska ha visat att 30 procent av svenskarna e-handlat på något nätapotek under det senaste året. Bland kvinnor med barn i åldrarna 30-49 år ska andelen ha varit ännu högre.

Nu väntar ytterligare investeringar för att tillgodose kundernas behov av e-handel.

- Kundernas behov och önskemål förändras. Vi kommer att investera i apoteksnätet och digitalt för att göra det enklare att må bra. Med snabba hemleveranser från våra nästan 400 apotek kommer det att bli enklare för kunderna att ta hand om sin hälsa, säger Ann Carlsson, vd för Apoteket AB. 

Totalt gjordes 1 558 intervjuer mellan den 24 november och den 8 december 2017. Deltagarfrekvensen var 59 procent. Undersökningen genomfördes via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!