Årets Black Friday-handel på nätet kan fyrdubblas

2014 var året då Black Friday på allvar fick fäste i Storbritanniens e-handel, i år kommer det att bli en ännu större rusning på nätet.

Under förra årets Black Friday ökade försäljningen på nätet med 135 procent i Storbritannien jämfört med året innan. Enligt en ny rapport från eDigitalResearch kommer det med största sannolikhet att shoppas betydligt mer i år.

I en undersökning, baserat på svar från 6 371 konsumenter, var det i fjol 8 procent av de tillfrågade som hade e-handlat under den stora rea-dagen. Men när dagen, som i år infaller den 27 november, tar sin början säger hela 30 procent att de ska öppna upp plånboken.

Annons
Annons

– 2014 var året då julhandeln på nätet förändrades för alltid med kraschade webbsajter, sinande lager och oförutsedda volymer för en majoritet av distributörerna. 2015 kommer att bli något liknande när nästan fyra gånger så många planerar att e-handla under Black Friday, säger Dick Stead, styrelseordförande för distributionsföretaget Yodel.

Tålmodiga konsumenter

Landets e-handlare och distributörer har redan börjat planera inför den kommande julhandeln och i studien finns det ytterligare svar som de kan glädjas åt. Mer än en tredjedel säger sig kunna vänta lite längre på sina Black Friday-köp så länge de informeras om det.

28 procent säger sig kunna vänta två dagar extra och 27 procent kan tänka sig vänta ytterligare en dag. Bland de lite mer otåligt lagda kan hela 44 procent tänka sig att betala extra för att få sina grejer redan nästföljande dag.

– Det är betryggande att en majoritet av konsumenterna säger att de är beredda att vänta lite längre på sin leverans under perioder som dessa. För dem är det viktigare att göra ett fynd än att snabbt få hem varan, säger Dick Stead.

 

Källa: Internet Retailer

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!