Årets julhandel på nätet slår trots allt rekord

Söndagen kan ha gjort susen.

Kläder, böcker, leksaker och presentkort. Så ser topplistan ut när betalföretaget Dibs sammanfattar vad svenskarna har beställt hem i samband med årets julhandel. Under perioden 1-18 december ska handeln på nätet ha ökat med 17 procent jämfört samma period förra året, enligt bolagets transaktionsdata.

LÄS ÄVEN: Julhandeln har flyttat - supersvag ökning i december

Annons
Annons

Tidigare i veckan kunde vi avslöja att e-handeln bara hade ökat med sex procent under perioden 1-15 december. Om vi får döma av Dibs siffror så kan den gångna helgen alltså ha kommit med ett rejält uppsving.

Billigare och tidigare julklappar

Den slutsatsen går också hand i hand med att julhandelspeaken inföll i söndags och måndags.

LÄS ÄVEN: Decembertoppen är över - nu väntar brant nedförsbacke

- Allt fler svenskar köper julklapparna på nätet. Trenden är också att vi handlar julklapparna tidigare och billigare, konsumenterna näthandlar främst för att spara tid och att hitta billigare priser. Den utvecklingen kommer fortsätta under många år, vi är fortfarande i e-handelns barndom, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS Payment Services, i ett pressmeddelande.

Dibs konstaterar också att många konsumenter påbörjade sin julhandel redan under Black Friday.

- Fyra procent av de svenskar som handlar under Black Week planerade att köpa alla sina julklappar redan då och 46 procent planerade att handla en del av julklapparna, skriver Dibs oich hänvisar till en Yougov-undersökning som företaget har genomfört.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!