Askås utsett till Värmlands Gasell för tredje året i rad

För tredje året i följd har plattformsleverantören Askås utsetts till ett av Värmlands mest snabbväxande företag av Dagens Industri. Med en tillväxt på 160 procent under 2012 planerar Askås för ett lika lyckat 2013 med nya produktlanseringar.

Askås som grundades 1997 har sin bas i Säffle och är en helhetsleverantör av e-handelslösningar. Förutom en egen e-handelsplattform erbjuder man även tjänster inom strategi, design och marknadsföring.

På sin kundlista finns ett flertal stora svenska e-handelsföretag. Till exempel Gymgrossisten, Bodystore och RUM21 som alla ägs av e-handelskoncernen CDON Group. Andra snabbväxande och framgångsrika kunder är Furniturebox, Care of Carl, BRL, Chilli och Duni.

Annons
Annons

Totalt använder drygt 300 företag Askås system för e-handel och man börjar även få fäste i Norge. Nu har företaget för tredje året i rad utsetts till Gasellföretag av tidningen Dagens Industri. Askås är en av flera leverantörer som just nu rider på den rådande e-handelsvågen.

– Det känns alltid lika fint att få denna utmärkelse. Den är ett tydligt tecken på att vi levererar produkter och tjänster som uppskattas av våra kunder och är även en uppskattad klapp på axeln för våra medarbetare som gör ett fantastiskt jobb med att leverera gränslösa e-handelsupplevelser, berättar vd Jonas Askås.

Ny produktlansering

Företaget står nu även inför sin största produktlansering på många år. Den 30 september lanseras officiellt Askås 8 vilket är en från grunden omarbetad version av företagets e-handelssystem.

– Tyngdpunkten har lagts på användbarhet, arbetsflöden och effektivitet i det administrativa system som e-handlaren använder i sin vardag. Vi har också passat på att bygga nya funktioner för att öka möjligheterna för framgång inom e-handel. Dessutom kommer helt nya produktpaketeringar att presenteras där det kommer att finnas lösningar för såväl den nystartade e-handlaren som den multinationella industrikoncernen, säger Jonas Askås.

Askås har idag är 23 anställda i Säffle och har satsat på att växa organiskt under många år. Och en kontrollerad expansion är ambitionen även för framtiden. Jonas Askås säger att de trots återkommande Gasellutmärkelser har en medveten återhållsamhet vad det gäller expansion.

– Vi hade självklart kunnat expandera i ännu snabbare takt och därmed fått högre omsättningsökning, men med risken att det hade skett på bekostnad av kvaliteten. Vi väljer istället en försiktig och eftertänksam expansion med bibehållen god lönsamhet och en ständig fokus på att leverera de bästa produkterna och tjänsterna till våra kunder.

E-handelsplattform för B2B

Mindre känt är att Askås även jobbar med myndigheter, företag och organisationer som inte har slutkonsumenten i fokus för sin e-handel.

Ett område inom e-handeln som hittills inte sett samma utveckling som den mellan företag och konsument. Det vill Askås ändra på och bland annat levererar företaget e-handelskoncept för Jordbruksverket, SKL och Svensk Travsport.

Annons
Annons

– Det finns mycket stora möjligheter för e-handel inom Business to Business. Effektiviseringsmöjligheterna är enorma med rätt lösning och kunskap. Det krävs oftast stöd för avancerade informationsflöden mellan system för att få till bra e-handel mellan företag, men i slutändan handlar det om att uppfylla en konsuments behov. Därför tror vi att e-handel mellan företag utåt sett inte ska skilja sig så mycket från e-handel riktad till slutkonsument. Vi står just nu i startgroparna för lansering av en riktigt kraftfull e-handelsplattform för B2B som vi ser mycket fram emot att lansera på marknaden, säger Jonas Askås.

Källa: Press

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!