Axfood öppnar dark store i Stockholm

Storsatsar på e-handeln efter lyckat kvartal.

"Framtidens logistiklösningar är avgörande för lönsamhet inom e-handel och berör bland annat automatisering och e-handelsplock i så kallad dark store i en integrerad lösning".

Så beskrev Axfood situationen när koncernen för knappt ett år sedan anordnade en kapitalmarknadsdag i Stockholm. Och nu kommer nya besked om Axfoods dark store, som bland annat ska tjäna till att effektivisera företagets e-handelsverksamhet.

Annons
Annons

Ska tas i drift år 2023

Det nya lagret ska ligga i Stockholm och beskrivs av Axfood som högautomatiserat. Än så länge ligger det nya lagret på planeringsstadiet, men tanken är att det ska tas i drift år 2023 och då hantera både butiker och e-handel.

LÄS ÄVEN: Coop vill öppna flera dark stores

Beskedet om Axfoods kommande dark store kom i morse i samband med att bolaget släppte sin rapport för årets tredje kvartal. Under perioden juli-september omsatte Axfood-koncernen drygt 12 miljarder, vilket ska vara en ökning med över 4 procent jämfört med samma period förra året.

Bästa rörelseresultatet någonsin

Rörelseresultatet för det tredje kvartalet kom upp i strax under 1,6 miljarder kronor, vilket kan jämföras med 1,49 miljarder samma månader förra året. 

- Axfood växte bra under tredje kvartalet och vi stärkte vår position på marknaden. Den varma, torra sommaren påverkade verksamheten både positivt och negativt. Willys hade en urstark utveckling, samtidigt som Axfood Snabbgross toppade med en tillväxt på drygt 11 procent. För logistiken hade värmen en negativ påverkan med extra kostnader som drog ned lönsamheten. Trots det gör Axfood sitt bästa rörelseresultat för ett kvartal sedan koncernen bildades, säger koncernchef och vd Klas Balkow i ett pressmeddelande.

LÄS ÄVEN: Icas dark store på fötter igen: "En väl fungerande verksamhet"

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!