BabyBjörn startar dotterbolag i Kina: ”Stor potential”

Expanderar i Asien.

Familjeföretaget BabyBjörn startades 1961 av Björn Jakobson. Tillsammans med sin fru Lillemor introducerade paret babysittern i Sverige. Babybjörn gör produkter till småbarnsfamiljer, såsom bärselar, resesängar och babysitters. Under 2018 har bolaget genomgått ett generationsbyte då barnen till grundarna har tagit över verksamheten. Företaget förblir alltså familjeägt.

I september i år kommer Stina Westerstad, som närmast har arbetet på H&M, att ta över rodret som ny vd. 

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: BabyBjörn värvar ny vd från H&M 

Nytt räkenskapsår

Nytt för i år är att BabyBjörn har bytt räkenskapsår, som nu sträcker sig från 1 maj till 31 december 2018. Den senaste rapporten gäller därmed bara för åtta månader. Koncernens omsättning landade på 441 miljoner kronor. Detta jämfört med 616 miljoner kronor för hela verksamhetsåret 2017/2018.

Koncernens resultat uppgick till 59,5 miljoner kronor. Detta jämfört med förra verksamhetsåret, då resultatet låg på 121 miljoner.

- Vi gjorde en fin omsättning med god lönsamhet som vi mycket nöjda med, säger Annika Sander Löfmark, kommunikationschef på BabyBjörn, till Ehandel.se. 

Framgångar i Asien

Internationellt har bolaget jobbat med att bygga upp ett eget dotterbolag i Kina för att på så sätt kunna expandera på den kinesiska marknaden. Vi har tidigare skrivit om hur BabyBjörn gjorde säljsuccé på den kinesiska e-handelsplattformen Tmall förra året.

LÄS ÄVEN: BabyBjörn gjorde succé på Tmall - fick 10 000 order

- Den kinesiska marknaden är mycket spännande med stor potential, inte minst när det gäller de digitala kanalerna. Vi har valt att starta ett dotterbolag där mycket eftersom vi ser enorma möjligheter genom e-handel, säger hon.

Jobbar med Amazon

BabyBjörn satsar mycket på just e-handel och att nå sina kunder via digitala kanaler. Förutom att de har en egen webbshop är Amazon en kanal som företaget använder sig av. 

Annons
Annons

- Våra konsumenter anammade tidigt e-handeln och vi vill inte bara följa trender utan vill vara med att leda utvecklingen så att småbarnsföräldrar hittar det de söker. För alla som arbetar med försäljning är e-handel därför högt prioriterat, säger hon och fortsätter:

- Bara på huvudkontoret arbetar åtta kollegor fokuserat med vår egen webbshop som finns i Europa, Nordamerika, Australien och Hong Kong. Utöver det har vi anställda som dedikerat arbetar med Amazon globalt.

Den internationella expansionen fortsätter även 2019. 

- Vi vill fortsätta att underlätta vardagen för föräldrar med små barn och vill finnas lättillgängliga för dem. Det innebär naturligtvis en stark närvaro i digitala kanaler och nära samarbeten med olika e-handelskunder. Expansionen av vår egen webbshop fortsätter och Italien, Japan, Kina och Sydkorea står på tur.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!