Bambubolaget ska dubbla i år – spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Tandläkaren Noel Abdayem grundade e-företaget Humble Brush, med miljövänliga bambutandborstar, 2013. För cirka tre år sedan nylanserades Humble Brush som The Humble Co. i samband med att bolaget breddade sitt sortiment till att även omfatta bland annat tuggummi, tandkräm och tungskrapor.

Förutom att bidra till mindre plastförbrukning, jobbar företaget även aktivt med att hjälpa dem som inte har tillgång till tandvård genom att donera Humble-produkter till The Humble Smile Foundation. 

Annons

Organisationen hjälper barn i utvecklingsländer att få en bättre tandhälsa, och till dem skänker The Humble Co., förutom produkter, även upp till 5 procent av sin årliga omsättning. Så ju mer The Humble Co. säljer desto mer pengar kan de donera, och förra året uppgav företaget att de hade hjälpt mer än 60 000 barn sedan start.

Just nu jobbar organisationen The Humble Smile Foundation med projekt i flera länder, bland annat i Indien, Etiopien, Nepal, Moçambique, Kambodja, Pakistan, Transylvania, Kuba, Jamaica och Rumänien.

– Vi tror att konsumenter kan använda sin köpkraft för att driva en renare och hälsosammare miljö och hjälpa människor att lyftas ur fattigdom och misär, sa Noel Abdayem i ett tidigare uttalande. 

"Spår ljus framtid"

Idag finns The Humble Co. i över 50 länder i världen, och har hittills sålt cirka 20 miljoner produkter. 

Under 2018 omsatte bolaget 60 miljoner kronor, vilket är nästan en tredubbling från 2017. Och i år siktar företaget på att omsätta 120 miljoner, med en vinst på runt 40 miljoner kronor. Det skriver Breakit.  

– Som vi taktar just nu, så går vi mot 120 miljoner. Men räknar vi in föregående års trender skulle vi kunna landa på 140 också, säger Oskar Holmblad, försäljningschef på The Humble Co.

Bambutandborsten, som var företagets första produkt, står idag för ungefär 70 procent av den totala försäljningen.

Men det är inte den egna e-handeln Thehumble.co som främst står för den stigande försäljningen. Det är tack vare återförsäljarna som Humble-produkterna sprids, och en online-återförsäljare som lyfts fram är nätapoteket Apotea. Men den fysiska handeln ska dock vara den största intäktskällan, där finns bambuaktören representerad i återförsäljarnas 50 000 butiker.

Annons

– I takt med att vi etablerar oss på fler marknader, når fler återförsäljare och utökar produktsortimentet spår vi en ljus framtid, säger Oskar Holmblad.

Annons