Bengans Skivbutik ska dubbla omsättningen online

En av landets mest anrika skivförsäljare har lanserat en ny e-handel som ska ge den digitala försäljningen ett rejält lyft.

I över fyrtio år har Bengans försett göteborgare med skivor. Under 2000-talet öppnades nya butiker i Stockholm och Linköping, men man var även tidiga med att börja sälja online. Redan 1995 lanserades den första e-handeln.

Mellan 2007 och 2016 använde Bengans, som utsetts till en av världens bästa skivbutiker av amerikanska Buzzfeed, sig av en egenutvecklad plattform. En plattform som fungerat väl men som till slut kom att begränsa fortsatt tillväxt digitalt.

Annons

– Den lämnade en hel del övrigt att önska. Vi sökte en dieselmotor. Något stabilt, en plattform som fungerade för oss på alla sätt. Nu är målet att vi ska kunna dubbla omsättningen för e-handeln inom en relativt snart framtid, säger Peter Sandberg, en av Bengans delägare.

300 000 artiklar i sortimentet

Därför gav man sig ut på jakt efter ett ”färdigt” e-handelssystem utan alltför stora krav på specialutveckling. Eftersom de även har ett antal fysiska butiker så var det viktigt att både kassa- och affärssystem var väl integrerade med e-handelsplattformen.

Valet av plattform föll på Askås I&R och den nya sajten lanserades i början av sommaren. Förutom att den är helt mobilanpassad var en ny sökfunktion en viktig del i nybygget.

– En annan avgörande del för oss var att vi behövde en plattform som kunde hantera en stor katalog. Vi har omkring 300 000 artiklar och utbudet ändrar sig dessutom hela tiden, säger Morgan Karlsson, webbansvarig på Bengans.

Annons