Betyg och profiler ska göra det säkrare att sälja lokalt

I veckan lanseras myTag, en ny plattform som vill göra den lokala begagnatförsäljningen mer transparent och säker för både köpare och säljare. Målet är att ta sig an amerikanska Craigslist, något många försökt men misslyckats med genom åren.

Det som ska hjälpa myTag i kampen mot populära Craigslist och andra aktörer, är att man lagt stort fokus på att göra hela processen så transparent som möjligt. Bland annat kommer köpare och säljares betyg från både Amazon och eBay, samt deras profiler från sociala medier att synas på plattformen.

Det ska också vara möjligt att interagera genom video och användarna kan även göra sig förtjänta av olika ”märken” som visar hur aktiva och pålitliga de är.

Annons

Matchar med hashtags

Idén till plattformen fick Tony Pham redan 2011 när han och hans flickvän betalade för en produkt på nätet som aldrig dök upp. De blev helt enkelt lurade och han började fundera på hur man skulle kunna eliminera bedrägerier, prismanipulation och höga avgifter inom segmentet lokal e-handel.

– Jag vill gör den lokala e-handeln mer social, öppen och viktigast av allt, säker, säger Tony Pham som har över 15 års erfarenhet av detaljhandeln, affärsutveckling och e-handel.

Man har nu sökt patent på sitt köp- och säljsystem som matchar sökord och hashtags för att koppla samman köpare och säljare. Den 19 september är det tänkt att plattformen ska lanseras i beta-form och först ut är norra och södra Kalifornien. Efter det siktar man på resten av USA.

Källa: TechCrunch

Annons