Björn Borgs ryska E-handel säger ja till kärleken

I dag lanserade Björn Borg sin ryska e-handel. Samtidigt passade man på att göra ett tydligt ställningstagande. I Moscow Times, landets största engelskspråkiga tidning, publicerades en helsidesannons i pride-färger med slogan "Björn Borg says da!".

Björn Borg säger ja! Så lanserade det svenska modeföretaget sin nya nätbutik för den ryska marknaden. I en helsidesannons i Moscow Times kunde man skåda en trave kalsonger i regnbågens färger tillsammans med nämnd slogan.

Björn Borg som var en av huvudsponsorerna för Stockholm Pride tidigare i år fortsätter att ta tydlig ställning i gayfrågan. Den här gången i det HBTQ-personer i Ryssland som får företagets stöd.

Annons
Annons

– Vi öppnar upp för e-handel på den ryska marknaden. Öppningsannonsen är ett sätt för oss att nå ryska opinionsbildare. Vi har länge förespråkat jämlikhet på alla nivåer. Det är en mänsklig rättighet att älska och älska med vem man vill, och vi markerar det med annonsen i Moscow Times, säger Lina Söderqvist, marknadsdirektör på Björn Borg.

Mött massiv kritik

Ryssland och landets president Vladimir Putin har under det senaste året mött massiv kritik från omvärlden för framröstandet av en antigay-lag som innebär ett förbud mot ”propaganda för icke-traditionella sexuella relationer”. 

Under friidrotts-VM i Moskva tidigare i somras skapade höjdhopparen Emma Green-Tragaro stora rubriker världen över när hon målade naglarna i regnbågens färger. Om Björn Borg lyckas med något liknande med sin helsidesannons återstår att se.

 

Källa: Press

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!