Bokjättens e-handel växer ”på bekostnad av övriga kanaler”

Men pengarna rullar mer ut än in.

Sedan Akademibokhandeln efter stor vånda till slut startade sin e-handel i november 2016, har det gått stadigt uppåt. Redan ett knappt halvår senare uppskattades omsättningen i företagets e-handel till ungefär lika mycket som “en medelstor butik”, vilket i bokjättens fall är runt 15 miljoner kronor årligen.

LÄS ÄVEN: Akademibokhandeln avslöjar: Webben som en medelstor butik

Annons

Nu berättar företaget i sin senaste halvårsrapport, som släpptes under morgonen, att e-handeln fortsätter att växa, samt att detta sker “på bekostnad av övriga kanaler”. Trots att e-handeln ökar går det dock bakåt för Akademibokhandeln som helhet.

Under första halvåret i år minskade nettoomsättningen något, från 752,1 till 751,4 miljoner kronor, alltså en minskning med 700 000 kronor.

Nära dubbling av förlusten

Under andra kvartalet gjorde koncernen ett negativt rörelseresultat (efter av- och nedskrivningar) på -38,3 miljoner kronor. Det var nästan ett dubbelt så stort förlustresultat som samma period förra året då man landade på -20,8 miljoner. Men Akademibokhandeln menar att detta är normalt för säsongen.

LÄS ÄVEN: Hon blir ny vd för Bokus och Akademibokhandeln

Utvecklingen förklaras dock delvis av att förskjutningen mot e-handeln ska ha haft en negativ marginalpåverkan som följd. Företaget ska även ha haft en högre kostnadsnivå till följd av de affärsutvecklingssatsningar som genomförs i koncernen.

- Andra kvartalet är normalt ett kvartal med negativt resultat för Akademibokhandeln på grund av säsongsvariationer. Under kvartalet visade Akademibokhandeln en resultatförsämring delvis på grund av förskjutningen mot e-handeln, med negativ marginalpåverkan som följd, samt en högre kostnadsnivå till följd av de affärsutvecklingssatsningar som genomförs i koncernen.

Totalt 2,5 miljoner kunder

Samtidigt menar koncernen att man fortsätter att satsa på att utveckla e-handeln. 

- Satsningarna görs för att driva omställningen mot ökad e-handel och digitala format samt för att utnyttja potentialen i de starka medlemsbaserna med 1,8 miljoner kunder hos Akademibokhandeln och 0,7 miljoner kunder hos Bokus. Det har dock givit en högre kostnadsnivå under kvartalet jämfört med motsvarande period förra året. Åtgärder är initierade för att öka effektiviteten i verksamheten framöver.

Annons

Annons