Boozt uppgraderar sitt lager på höjden

348 kvadratmeter lageryta på 24 kvadratmeter.

Den svenska e-handelsjätten Boozt satsar på ny lagerlösning som ska spara tid och utrymme. 

Modeåterförsäljaren har växt mycket under de senaste åren. Nyligen rapporterade vi att Boozt hade ökat försäljningen med 29 procent under årets första kvartal. Omsättningen landade på 712 miljoner kronor.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Boozt växte med 29 procent - stänger fysisk butik

Samtidigt som Boozt ökar sin försäljning, började bolaget att känna att de håller på att växa ut ur sin lagerlokal. Boozt logistikcenter i Ängelholm har en yta på cirka 42 000 kvadratmeter och drivs av en AutoStore-lösning.

Och efter två år var det klart att Boozt behövde effektivisera logistikcentret ännu mer för att få plats med nya produkter, och samtidigt kunna öka order utskicket.

LÄS ÄVEN: Vi besöker Boozts lager - snart störst i universum

– Vi behövde en smidig lösning för vår brandfarliga kosmetik. Den var beroende både av en yteffektiv lagring och en snabb plockhastighet, säger Jimmy Duholm, lagerchef på Boozt, i ett uttalande.

Den som fick uppdraget att öppna upp mer arbetsyta hos Boozt var lager- och logistikleverantören Weland Solutions. Nu har Boozts lager effektiviserats på höjden. Två lagerautomater har installerats, med 58 plockbrickor i varje maskin, som gav 348 kvadratmeter lageryta på 24 kvadratmeter golv. 

– Vi installerade också en plockskärm som hjälper operatören hitta godset med hjälp av exempelvis en bild och en led-list som identifierar det på brickan, berättar Mikael Svensson, Key Acount Manager på Weland Solutions.

Boozt får nu "mer ordning och reda" på lagret och kommer att kunna plocka ihop online-beställningarna snabbare, menar Jimmy Duholm.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!