Boxningsproffset investerar i ”Europas nästa Alibaba”

"Var på väg att bygga ett stort samarbete med Top-Toy".

Dropshippingaktören Droshi startades 2015, och sedan dess har det hänt en del hos företaget. I slutet av 2017 kom Motormännens e-handelschef Stefan Bensmo in i företaget som COO. Förra året rekryterade Droshi också bland andra Qliro Groups tidigare IT-chef, Daniel Thor, som CTO samt tog in den globala DHL-chefen, Martin Sigel, som investerare och ny medlem i styrelsen. 

LÄS ÄVEN: De ska hjälpa e-handlarna att droppa logistik-krånglet

Annons

När Ehandel.se pratade med Droshi för något år sedan, beskrev de sig som "Europas Alibaba - med en twist". Företagets affärsidé grundar sig i att göra det enklare för både leverantörer och återförsäljare genom dropshipping.

Dropshipping betyder att en återförsäljare inte behöver ha något lager med varor, utan bara tar emot beställningar på sin sajt som direkt skickas vidare till leverantörerna. Leverantörerna skickar sedan produkterna till slutkunden. 

Nu meddelar Droshi att de har fått en ny delägare, Klara Svensson, som är en av världens bästa kvinnliga boxare. 

– Det känns superkul att Klara vill vara en del av vår resa. Få är så målinriktade och drivna som idrottare på högsta nivå, säger Jonas Salminen, vd och grundare på Droshi, i ett pressmeddelande. 

Klara menar att hon länge har velat ta ett kliv in i företagsvärlden, och med Droshi kändes det rätt. 

– Jag tycker att Droshi är ett spännande bolag med en enorm potential. Jag har länge tänkt att jag ska börja göra lite investeringar och bygga upp en portfölj. Då tyckte jag att det var lika bra att börja med Europas nästa Alibaba, säger Klara Svensson.

I samband med Klaras entré i bolaget väljer även Droshi att starta en insamlingskampaj hos FundedByMe, för att kunna fortsätta växa och jobba mot att integrera plattformen med några av världens största e-handelsföretag. Förhoppningen är att kunna få in mellan 800 000 kronor och 5,3 miljoner kronor i en finansieringsrunda. 

– Känns väldigt bra att utveckla Droshi vidare med nytt kapital. Top-Toy och vi var på väg att bygga ett stort samarbete med målet att ta deras e-handel från 7 procent till 30 procent av den totala försäljningen med dropshipping, innan de gick i konkurs. Nu har vi flera andra stora samarbeten på gång och det visar på vår mognad att arbeta med de största spelarna, säger Jonas Salminen och tillägger:

Annons

– Det är en del av vår globala lansering och därmed också en viktig bit på väg mot tillväxt även internationellt. Denna investering är avsedd att skynda på den internationella satsningen och integration mot ytterligare plattformar.

Annons