Brittisk e-handel studsar tillbaka och näthandlare öppnar butiker

I september visade onlineförsäljningen i Storbritannien återigen upp en tvåsiffrig tillväxt. Samtidigt stod e-handeln för 17,7 procent av den totala omsättningen.

Enligt nya siffror från British Retail Consortium, BRC, såg den brittiska e-handeln, livsmedelsprodukter ej inräknat, en tillväxt på 14,2 procent jämfört med samma månad föregående år.

Klart bättre än den tillväxt på 6,5 procent som uppmättes i augusti, vilket var den sämsta tillväxten sedan i april 2013.

Annons

– Onlineförsäljning studsade tillbaka i september när konsumenterna återvände från semestern och det något blötare vädret fick dem att besöka de digitala butikerna snarare än de på gatan, säger David McCorquodale, detaljhandelschef på KPMG.

Möbler och mode hett

Samtidigt har man räknat ut att e-handeln stod för 17,7 procent av den totala detaljhandeln omsättningen under september månad. En ökning med 0,5 procent jämfört med samma månad förra året, och den minsta ökningen sedan april 2014.

Möbler hade den näst högsta tillväxten av alla kategorier och hade sin bästa månad sedan BRC började sina mätningar i december 2012. Modekategorierna bidrog starkast till den icke-livsmedelsrelaterade tillväxten, mycket tack vare ett dålig september-månad 2014.

– De fysiska butikerna var de stora vinnarna under september månad men näthandeln visar att den är en bidragande faktor till den totala försäljningsvolymen år efter år. Vissa renodlade e-handlare öppnar nu även fysiska butiker i ett försök att få bättre kontakt med sina kunder och visa upp sina produkter på ett sätt som man endast kan göra i butik, säger Helen Dickinson, vd British Retail Consortium.

Annons