Bygghemmas mäktiga milstolpe: Krossade miljarden i Q1

Men resultatet försämrades rejält.

Det har varit ett händelserikt första kvartal för e-handelskoncernen Bygghemma, som i slutet av perioden tog steget in på börsen.

LÄS ÄVEN: Nu är Bygghemma på börsen - så blev aktiepriset

Annons
Annons

När Bygghemma nu presenterar sina siffror för perioden januari till mars, står det klart att börsintroduktionen den 27 mars var något av en festlig avslutning på en lyckad start på året.

DIY-försäljning drev på ökningen

Under den aktuella perioden omsatte koncernen strax över en miljard kronor, vilket motsvarar en tillväxt på över 53 procent jämfört med samma månader förra året. Bakom tillväxten står bland annat en stark utveckling av företagets DIY-segment, som ska ha ökat med nära 18 procent.

Just "gör det själv"-avdelningen lyftes för övrigt nyligen fram av Bygghemmas vd Mikael Olander i samband med att Bygghemma rekryterade Contentors förra vd Rebecca Brodd. Hon blir byggjättens nya kundservicechef den 1 juni i år. När rekryteringen offentliggjordes sade Mikael Olander att Bygghemma ska satsa mer på sin kundtjänst eftersom kunderna väljer DIY (do it yourself) i allt större utsträckning.

LÄS ÄVEN: "Ett starkt tillskott till vårt team"

Resultatet: Minus 55 miljoner

Om årets första kvartal var positivt för Bygghemma sett till omsättningen, så såg det lite mörkare ut när det kom till vinsten. Företaget rapporterar ett resultat på minus 55 miljoner kronor, vilket kan jämföras med minus 3,5 miljoner förra året. Försämringen verkar dock inte störa bolaget nämnvärt.

- Det negativa resultatet var helt och hållet hänförligt till jämförelsestörande poster i perioden, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!