CDON skrämde Ehandel.se:s redaktör på lunchen

"Tack för identitetskapnings-skrämselhickan".

När redaktionen satt och åt lunch igår fick plötsligt Julius Gunnilstam, redaktör på Ehandel.se, ett meddelande som spärrade upp hans ögon. 

"Du får detta mail då du har angivit en BOX-adress som leveransadress i dina företagsuppgifter. För att kunna säkerställa leverans behöver vi att du uppdaterar din leveransadress till en fysisk adress."

Annons
Annons

Så stod det i mejlet som Julius hade fått från CDON, med en länk i slutet som skulle leda honom till platsen där han skulle ändra sina uppgifter. 

- Jag tänkte direkt att mitt konto hade blivit hackat. Att någon hade beställt något i mitt namn till en box någonstans. Allt lät ju uppenbart skumt, säger Julius Gunnilstam.

Efter drygt en kvart kom nästa mejl från CDON, den här gången bad företaget om ursäkt och skrev att "meddelandet skickades ut felaktigt, du kan ignorera det fullständigt". Det som dock fortfarande kändes lite konstigt var att det första mejlet var skrivet på svenska, och det andra på engelska och med en massa stavfel.

Idag märkte vi att Julius inte var den enda som CDON lyckades skrämma upp. På e-marknadsplatsens Facebooksida har det publicerats ett inlägg från CDON som i skrivande stund har delats 22 gånger, och har fått 189 kommentarer som bland annat; 

"Tack för identitetskapnings-skrämselhickan" och "Skärpning för fan. Ni kan inte skicka ut ett mejl som ser ut som nätfiske för att sen skicka ut mejl på engelska som ser ännu mer oseriöst ut. Jesus christ."

Nu har företaget en del att göra. CDON har fått många mejl och samtal på grund av detta och, som de skriver i inlägget på Facebook, försöker de besvara alla ärenden så snabbt de kan. På CDON:s Facebooksida väller dock fortfarande kommentarer in.

Men turen i oturen, som man säger, var allt bara ett misstag som förhoppningsvis inte hade några större konsekvenser för kunderna.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!