Callcenter för e-handel på Filippinerna omsatte 15 miljoner

Adlibris och Photowall bland kunderna.

I början av året berättade vi om Peter Eriksson, som hade lämnat Nelly och Sverige för Filippinernas huvudstad Manila. Där hade han startat callcentret Online Factory Asia, som särskilt riktade in sig på att serva e-handelsföretag.

LÄS ÄVEN: Sålde sin andel i Nelly - har nu över 100 anställda i Filippinerna

Annons
Annons

Bolaget har sedan starten lockat till sig samarbeten med en rad svenska e-handelsföretag. I ett mejl till Ehandel.se räknar Peter Eriksson upp 25 svenska e-handlare - som till exempel Adlibris, Boomwatches och Photowall - som har valt Online Factory Asia som leverantör.

"Rädslan den största konkurrenten"

De senaste tre åren har företaget vuxit med 500 procent och under 2018 kom omsättningen upp i motsvarande 15 miljoner svenska kronor.

- 15 miljoner kronor är inte så mycket men man får tänka på att en genomsnittlig filippinsk lön ligger på cirka 3 000 svenska kronor per månad, skriver Peter Eriksson.

Inom e-handeln är det inte helt ovanligt att aktörer ser närhet till kunderna som en avgörande fördel. Samtidigt har alltså andra e-handlare inte några problem med att kundtjänsten sköts från en annan världsdel.

Finns det inte en risk med att inte bara flytta sin support till ett externt bolag, utan att det bolaget dessutom ligger i en helt annan tidszon?

- Det är en intressant fråga. Jag brukar ibland få frågan om vem som är vår största konkurrent och det är utan tvekan rädslan för outsourcing. På ett sätt är det egentligen lite ironiskt eftersom hela e-handeln ju faktiskt är handel på distans. Alla kunder är på distans och en aktör inom det ska ju givetvis vara världsbäst på att hantera människor på distans.

"Är som en e-handlare"

Peter Eriksson säger sig dock ha en förståelse för att det finns en oro över att outsourca alltför mycket. Därför är det endast delar av kundernas kundtjänstverksamhet som outsourcas till hans bolag.

- Vi vill inte ta över hela kundtjänsten för våra kunder utan vi vill vara ett komplement för att öka servicegraden ytterligare. Här i Manila är det standard med arbete 24/7 så tidsskillnaden spelar egentligen ingen roll. Vi är som en e-handlare - det är öppet dygnet runt.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!