Click and collect mer populärt än hemleverans

Allt fler brittiska konsumenter köper på nätet och hämtar i butik. Något som varuhuskedjan John Lewis nu tydligt märker av. Under förra året valde nämligen en majoritet av deras kunder att hämta ut sina nätköp i någon av deras butiker istället för att få dem hemlevererade.

Britterna gillar att köpa på nätet och hämta ut i butik, så kallat click and collect. Redan i slutet av 2013 stod ”Click and Collect” för 19 procent av nätbeställningarna hos landets multikanalhandlare.

Nyligen hoppade Sainsbury´s, en av Storbritanniens största dagligvaruhandlare, på tåget men någon som nyttjat konceptet en längre tid är den exklusiva varuhuskedjan John Lewis. Och där plockas nu en majoritet av alla köp på nätet upp i någon av deras butiker.

Annons

I butik efterföljande dag

Under förra året ökade antalet click and collect-beställningar hos John Lewis med 47 procent jämfört med ett år tidigare, och totalt hämtades 54 procent av alla beställningarna som gjordes på nätet upp i butik.

Samtidigt kan man konstatera att kedjans näthandel ökade med 21,6 procent till 1,4 miljarder pund samma år.

– De investeringar som gjorts under flera år i system, logistik och IT-infrastruktur har gjort det möjligt för John Lewis att för första gången någonsin leverera fler paket via click and collect än direkt hem till kunden. Under förra året såg vi till att uppfylla fler än 6,4 miljoner order där 98,7 procent av paketen fanns i butiken följande dag, säger Charlie Mayfield, ordförande i John Lewis Partnership.

 

Källa: Internet Retailing

Annons