Dålig leveransinformation hos hälften av e-handlarna

100 nätbutiker kartlagda.

93 procent av de svenska konsumenterna efterfrågar tydlig leveransinformation när de e-handlar, men bara 47 procent av nätbutikerna är bra på att ge dem just detta. Faktum är att just bristen på leveransinformation är e-handelns största problem, som det ser ut i dag. Det menar i alla fall konsultföretaget Motillo, som har kartlagt hundra svenska e-handelssajter, som säljer till privatpersoner.

Slutsålda produkter på startsidan

Hela 47 procent av de analyserade sajterna saknade leveransinformation om produkterna som såldes, vilket gjorde det till det enskilt vanligaste problemet. Därefter kom att huvudmenyn var svårnavigerad, vilket 42 procent hade problem med. Andra vanliga problem var att tekniska problem ställde till det för besökaren, att sidans mobilversion hade layoutproblem och att slutsålda produkter visas på startsidan.

Annons

- En konsument ställer höga krav vid onlineköp idag. Produktpriser jämförs, fraktpriser och leveranstider påverkar köpet i högre grad än någonsin. Hur sajten är strukturerad och utformad är viktigt för om en e-handlare kommer att nå framgång eller inte, skriver Motillo i ett pressmeddelande.

De undersökta sajterna ska vara verksamma inom olika branscher, som till exempel skönhet, mode och hemelektronik. Deras omsättning uppges variera mellan under 10 miljoner och över en miljard kronor.

Annons