Daniel Wellington storsatsar på fysiska butiker i USA

Företaget ska få hjälp att kartlägga var kunderna finns med hjälp av AI.

Kanske kan Daniel Wellington bli undantaget som bekräftar regeln. Företagets start som en nästan osannolikt framgångsrik e-handlare är närmast unik. Denna saga är nu på god väg att kompletteras av ytterligare ett kapitel i boken, nämligen det om hur företaget gått från att vara en renodlad e-handlare till att nu alltmer fokusera på att öppna fysiska butiker.

Tidigare har vi exempelvis berättat om att Daniel Wellington bara i år planerar att öppna 300 fysiska butiker runt om i världen.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Daniel Wellington byter spår - öppnar 300 butiker i år 

Kartlägger var butikerna ska öppna

Nu meddelar konsultföretaget Ateles att de har fått i uppdrag att hjälpa klockföretaget. Detta ska ske genom artificiell intelligens, AI, och så kallad machine learning. Tanken är att nu att klockföretaget, med teknikens hjälp, ska kunna kartlägga "geografiskt optimala platser som fångar upp Daniel Wellingtons kundsegment på den nordamerikanska marknaden". 

- Vi är otroligt glada över att Daniel Wellington ger oss förtroendet att hjälpa dem i en sådan komplex beslutsprocess. Den data som tas fram och analyseras är så pass träffsäker att vi utifrån den kan identifiera exakt i vilket område och på vilken gata Daniel Wellingtons målgrupp finns, säger Ateles Consultings vd Pär Eliasson i ett pressmeddelande.

Syftet med samarbetet är alltså att förbereda Daniel Wellington inför den kommande butiksexpansionen i främst USA och målet sägs vara att e-handlaren genom de nya fysiska butikerna ska kunna ta marknadsandelar från sina konkurrenter.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!