Decemberlarmet: Svag julhandel för skor och mode

Footways VD: "Vi ser motsvarande beteende på nätet".

Inom detaljhandeln brukar december ses som den viktigaste tiden på året. Men på flera håll ser de stora försäljningssuccéerna ut att ha uteblivit. Under perioden 1-21 december backade till exempel svensk skoförsäljning med 7,6 procent jämfört med samma period förra året. Utvecklingen för kläder var under samma tid -1,9 procent. Detta enligt en undersökning för Svensk Handel Stil, som är en avdelning inom Svensk Handel.

Enligt ett pressmeddelande från organisationen ligger både sko- och modehandeln dessutom under den förväntade prognosen för december 2016.

Annons

- Jag tror att den stora försäljningen under Black Friday-helgen har tagit en del av decemberhandeln. November fick ju en rejäl skjuts av Black Friday som vi nu ser resultatet av. I stället för en ökad försäljning har vi fått en omfördelning, förmodligen med lägre marginaler som följd, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

Kunderna mätta och handlarna trötta

I Svensk Handels Stils undersökning ingår uppgifter från ett flertal aktörer inom sko-, mode- och sporthandel. Bland uppgiftslämnarna finns “flertalet kedjor i Sverige”, varav åtminstone en del också ska ha e-handel, men inga renodlade e-handelsföretag.

När vi kontaktar Footway får vid dock besked om att november verkar ha tagit andelar av decemberhandeln även på nätet.

- Vi ser motsvarande beteende på nätet. Även om vi har tillväxt i december så är den betydligt lägre än november. Jag tror den huvudsakliga anledningen är den starka novemberförsäljningen. Konsumenterna blir mätta och handlarna trötta, säger Daniel Mühlbach, VD på Footway.

Men er decemberhandel är alltså ändå bättre i år än förra året?

- Ja. Vi ligger historiskt en bra bit över kurvan även om vi följer den.

LÄS ÄVEN: Ingen orderökning - vad händer med julhandeln?

Annons
Annons