Den skräddarsydda e-handeln har bara 5% returer

Ser upp till Elon Musk och Tesla.

E-handlaren Tailor Store har släppt sitt första klimatbokslut i vilket man konstaterar att företaget släppt ut 5680 ton koldioxid mellan år 2010 och 2016. För att väga upp detta så har e-handlaren planterat närmare 10 000 träd i vad företaget kallar sitt andra hemland, Sri Lanka. Landet där det Helsingborgsbaserade bolaget äger två skrädderier som skräddarsyr kläder åt e-handelskunderna i Sverige och världen.

- Vår bransch innebär stora påfrestningar på miljön och klimatet. Vårt sätt att producera kläder är ett bra svar på de stora miljöutmaningar som finns inom klädindustrin, säger Jan Höjman, VD på Tailor Store.

Annons
Annons

I samband med rapporten avslöjar Tailor Store även hur stor andel returer de har. Fem procent är siffran som anges och det är något som e-handlaren är mycket stolt över.

Längre livslängd än massproducerat

Tailor Store anger att branschen normalt ligger runt 40 procent vilket inte är helt orimligt då vi har hört om returfrekvenser uppemot 50 procent. Boozt berättade nyligen att de ligger runt 30 procent i returfrekvens.

- Vi vet att kunder i mindre utsträckning lämnar tillbaka ett plagg de själva designat. Vi vet också att skräddarsydda plagg används i högre utsträckning än massproducerade kollektioner i standardstorlekar, säger Jan Höjman.

"Hoppas sprida ringar på vattnet"

Jan Höjman tror att många i klädbranschen kan ha dåligt samvete och det är något som han hoppas att en redovisning av siffrorna kan råda bot på.

- Vi befinner oss i en tid där det är dags att göra val om vår framtid. Vi beundrar Elon Musk och Tesla som med innovationer vill omdana personbilsindustrin. Globalt är Tailor Store en liten aktör men vi hoppas att vårt koncept sprider ringar på vattnet och blir det nya sättet att producera och bära kläder.

LÄS ÄVEN: Studio Heijne miljösatsar med produktion på beställning

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!