Den tyska E-handeln ökade med 42 procent under 2013

Enligt tyska BVH, landets branschförening för distans och e-handel, ökade handeln på nätet med imponerande 42 procent under 2013. Totalt spenderande tyskarna nästan 40 miljarder euro online. En trend som kommer att fortsätta även i år.

Den tyska e-handeln fortsätter att visa fina tillväxtsiffror. Under 2012 ökade e-handeln med 27 procent till 27,6 miljarder euro. 2013 är tillväxten ännu högre än så och under fjolåret shoppades det för 39,1 miljarder euro i Tyskland. En ökning med hela 41,7 procent jämfört med föregående år.

Och det här är något som kommer att fortsätta under 2014 enligt BVH, motsvarigheten till svenska SDH, som ligger bakom mätningarna. Enligt deras beräkningar kommer e-handeln att öka med 24,8 procent till 48,8 miljarder euro.

Annons

Kläder populärast

Den mest populära kategorin när det skulle shoppas på nätet under 2013 var kläder som stod för 11,6 miljarder euro. Tvåa kom böcker med 5,3 miljarder och hemelektronik kom på en tredjeplats med en försäljning på 4 miljarder euro.

– E-handel har blivit vardag för konsumenterna. Framför allt visar den starka tillväxten av mobil försäljning att allt fler kunder handlar när och var som helst via sina mobila enheter, säger Thomas Lipke, ordförande i BVH.

Den ovan nämnda siffran ska inte inkludera försäljning av flyg- och tågbiljetter eller biljetter till semesterresor och kulturevenemang. Något som skulle lägga till ytterligare 10,6 miljarder euro på summan.

 

Källa: Press

Annons