Det shoppades mat på nätet för 3 miljarder kronor 2014

Livsmedelsförsäljningen på nätet ökade med 41 procent 2014, något som innebär att mat på nätet omsatte 3 miljarder kronor under förra året.

Det kommer inte som en chock men försäljningen av livsmedel på nätet fortsätter att öka, och i fortsatt rask takt. Enligt rapporten Digital Mathandel 2015, som publiceras av Svensk Digital Handel, ökade försäljningen under 2014 med 41 procent jämfört med året innan, vilket innebär att mat på nätet omsatte 3 miljarder kronor.

– Att handla mat på nätet ligger helt rätt i tiden. Många vill underlätta sin vardag och tycker att vardagsshoppingen på nätet sparar tid, säger Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel.

Annons
Annons

Digitaliseringen driver på

Under det senaste året har var fjärde konsument någon gång handlat mat digitalt. Andelen har ökat kontinuerligt sedan första mätningen 2010, då motsvarande andel var 9 procent. Prognosen är att livsmedelsförsäljningen på nätet kommer att öka med 40 procent under 2015, vilket skulle innebära en omsättning om drygt 4 miljarder kronor.

– Ny teknik driver tillväxten i flera branscher, så även i livsmedelsbranschen. Allt fler handlar mat digitalt och vi ser en stark ökning av köp via mobila enheter. Många köp görs på språng, på väg till och från arbete, säger Jonas Ogvall.

Fullsorterade livsmedelsbutiker är populärare än både middagslösningar och specialvarubutiker. Varannan person som har handlat livsmedel på nätet har handlat från en fullsorterad matvarubutik. Tunga och otympliga varor är vanligast att handla på nätet, därefter följer frukt och grönsaker samt choklad och mejerivaror.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!