Disneys e-handelscomeback: Fem länder i ett svep

Ny e-handel ska locka vuxna kunder.

Efter en lite haltande försäljning bestämde sig Disney under förra året för att lägga ner sin e-handel i Sverige och Danmark, varpå de nordiska kunderna istället hänvisades till företagets brittiska webbshop.

LÄS ÄVEN: Disney lägger ner e-handeln i Sverige och Danmark

Annons
Annons

Pixar, Star Wars och Marvel 

Kort därpå kom dock beskedet om att även den brittiska hemsidan, tillsammans med Disneys retailverksamhet i stort, skulle få sig ett lyft. Lösningen skulle bli att lansera ShopDisney, en ny e-handel som skulle erbjuda nya och klassiska produkter för både barn och vuxna.

LÄS ÄVEN: Disney ska locka vuxna - lanserar helt ny e-handel

Och nu har ShopDisney kommit till Europa. Den brittiska nyhetssajten RetailTimes berättar att Disneys nya e-handel har rullats ut i Storbritannien, Frankrike, Spanien, Italien och Tyskland. Som tidigare meddelats, ska sortimentet omfatta allt från mode och accessoarer till heminredning och samlarobjekt från till exempel Disney, Pixar, Star Wars and Marvel.

"Den ultimata onlinedestinationen"

En del av sortimentet ska vara sådant som ingår i The Disney Parks Collection, och annars bara går att köpa på Disneys theme parks. De produkterna ska enligt uppgift framtas till de nya europeiska webbshopparna från Disneyland i Paris.

- ShopDisney är den ultimata online-destinationen för den mest omfattande samlingen av utvalda Disney-, Pixar-, Star Wars- och Marvelprodukter från våra butiker, parker och samarbetsföretag, säger Graham Burridge, vd för Disney Stores i Europa, i en kommentar.

I samband med lanseringen av den nya nätbutiken, kommer även ett antal av Disneys fysiska butiker i Europa att förses med det uppgraderade sortimentet. Retail Times nämner som exempel en modekollektion avsedd för vuxna.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!