Domstol slår fast: Telefonnummer inte nödvändigt

Så länge det finns andra sätt att kontakta e-handlaren.

EU-domstolen bestämde här om dagen att man som e-handlare inte behöver förse sina kunder med ett telefonnummer. Åtminstone inte om man erbjuder andra direkta kontaktvägar. Till exempel så är en online-chat eller en återuppringningsfunktion fullt acceptabelt som alternativ. Detta skriver Ecommerce News Europe.

Beslutet kommer efter att den tyska konsumentorganisationen VZBV stämt Amazon på grund av att de inte tillhandahöll något telefonnummer till sina kunder. Något som inte är ok i Tyskland, där det är lag på att kunderna ska kunna ringa in till företaget.

Annons
Annons

Men detta beslut som nu har kommit från EU-domstolen påverkar givetvis inte bara Amazon i Tyskland, utan alla e-handlare i hela Europeiska Unionen. Och det gäller som sagt att man har andra sätt som kunderna kan kontakta företaget på.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!