Nära hälften av alla modeköp sker nu mobilt

Enligt en ny undersökning sker 47 procent av shoppingen av skor, kläder och accessoarer från mobiler och surfplattor.

Tidigare idag kunde vi visa att mobila enheter stod för över 50 procent av intäkterna inom svensk e-handel under juli månad. Nu har Criteo, som arbetar med beteendebaserad annonsering, släppt en rapport som pekar åt samma håll.

Deras rapport, Fashion Flash Report, inriktar sig dock enbart på mode men visar att 47 procent av shoppingen, av till exempel skor och kläder, idag sker från mobiler och surfplattor. En ökning från 39 procent 2015 och en utvecklingen som gett namn åt en ny generation konsumenter. Så skallade ”Smartphonistas”.

Annons

– Smartphonistan är en person som är helt bekväm med att genomföra köp på mobilen, men som också ställer höga krav på mobilanpassade sajter och applikationer. En dåligt mobilanpassad shoppingupplevelse kan vara ödesdiger för ett företag idag, säger Andreas Wahlman på Criteo.

Handlar över flera kanaler och enheter

Precis som tidigare är det mobiltelefonen som är störst bland de mobila enheterna och 69 procent av de mobila köpen sker från en smartphone. Bland operativsystemen är det fortfarande iPhone som är klart störst med 71 procent jämfört med Android, 29 procent.

Rapporten visar också att kunderna utforskar, shoppar och engagerar sig över flera kanaler och enheter. Under de senaste tolv månaderna har 79 procent av smartphone-shopparna och 87 procent av surfplatte-shopparna köpt varor från flera olika enheter.

– Varumärken som vill bibehålla en konkurrenskraftig position måste kunna möta kunderna lika väl på samtliga mobila plattformar, säger Andreas Wahlman.

Annons