E-handel tillfälligt stängd efter anstormning på Kickstarter

"Trycket var högre än vi hade räknat med".

Efter att ha fått in nära 630 000 kronor på 30 dagar, avslutade Page Anchor i början av sommaren sin kampanj på Kickstarter. Projektet hade då samlat in fyra gånger så mycket pengar som grundarna hade räknat med, och mer än vad bolaget omsatte under sitt första verksamhetsår.

LÄS ÄVEN: De bad Kickstarter om 50 000 - är nu nära en halv miljon

Annons
Annons

Page Anchor har tagit fram en produkt som ska förhindra att boken slår igen när man läser den, något som grundaren Markus Jones-Quartey vid upprepade tillfällen råkade ut för under sin tid som student. Och uppenbarligen var det fler som såg ett behov av det finurliga boktillbehöret.

Pausade webbshoppen och byggde hajp

När Page Anchor var klara på Kickstarter, flyttades kampanjen vidare till Kickstarters konkurrent Indiegogo. Där har förbeställningarna fortsatt att trilla in, och det är också dit Page Anchor hänvisar sina besökare. 

- Cirka en till två månader innan vi gick live på Kickstarter pausade vi vår webbshop och slussade istället vidare besökare till en enskild sida där vi fokuserade på att driva in prenumeranter av vårt nyhetsbrev. Allt för att bygga upp en hype inför kampanjen, istället för att försöka sälja produkter just innan Kickstartern, berättar grundaren Markus Jones-Quartey.

Markus Jones-Quartey berättar att Page Anchor redan vid dag ett av sin kampanj hade skaffat sig en rad potentiella kunder, via bland annat nyhetsbrevet och marknadsföring på Instagram. Genom att i sitt nyhetsutskick locka med rabatter och erbjudanden till personer som tipsade om Page Anchor till en vän, ska företaget ha lyckats få in 7 000 nya prenumeranter på två månader.

Prenumeranter bidrog med 100 000 direkt

Ett upplägg som visade sig ha både för- och nackdelar.

- I efterhand var det tydligt att kvaliteten på dessa prenumeranter var klart sämre än våra kunder och ursprungliga prenumeranter, då många förmodligen endast var ute efter gratis produkter, konstaterar Markus Jones-Quartey.

- Det fanns dock en betydande del som konverterade till kunder och därmed var det mödan värt. Prenumeranter från vårt nyhetsbrev genererade cirka 100 000 kronor till kampanjen under de första 24 timmarna

Vid sidan av framgångarna har Page Anchor fått med sig en del lärdomar i spåren av sin satsning på crowdfunding. Företaget menar till exempel att det är klokt att inte satsa alltför mycket på PR eller att "tacka ja till alla samarbetspartners utan att göra noggranna bedömningar".

Annons
Annons

- Man bör också undvika att räkna med att Kickstarter ska stå för majoriteten av trafiken till kampanjen. Det ligger nära 4 000 projekt uppe varje dag, så räkna med att den organiska trafiken från Kickstarter kommer att vara begränsad, oavsett hur bra er produkt är, tipsar företagets grundare.

Passar på att förbättra logistiken

För närvarande är Page Anchors nätbutik fortfarande tillfälligt stängd, men Jones-Quartey lovar att den kommer att öppna så snart alla Kickstarter-beställningar har skickats ut till de väntande kunderna.

- Eftersom att trycket var högre än vi hade räknat med har vi inte möjlighet att leverera några nya order under perioden då Kickstarter-beställningarna tillverkas. Vi passar därför på att använda denna period till att förbättra logistiken bakom Page Anchor, samt för att bygga om vår webbshop till något mer robust och optimerat för konvertering på mobiler.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!