E-handeln Gents enda partnern när exklusiv parfym når Sverige

En enda flaska har tilldelats den svenska marknaden.

Den som har 30 000 kronor över och är pigg på en minst sagt unik doft, gör klokt i att genast surfa in hos e-handelsföretaget Gents - som har fått uppdraget att som enda aktör i Sverige sälja den exklusiva parfymen Roja Parfums Haute Luxe.

"Världens mest svåråtkomliga parfym"

Risken är dock att det redan är för sent att köpa på sig en flaska när den här artikeln publiceras. Roja Parfum Haute Luxe tillverkas nämligen bara i 250 exemplar om året, och endast en av flaskorna har tilldelats Sverige.

Annons
Annons

- Sannolikt är Roja Parfums Haute Luxe världens mest lyxiga och svåråtkomliga parfym, så går du omkring med denna doft är du minst sagt unik, konstaterar Gents i ett pressmeddelande.

Gents har även varit återförsäljare av andra dofter från Roja, och det exklusiva parfymhuset verkar gå hem hos företagets kunder. Bästsäljaren Roja Elysium, som dock går loss på det betydligt lägre priset 2 700 kronor, ska ha sålt slut på mindre än en timme från att den lanserades hos Gents. 

"Skyr rabatter och reor som pesten"

Företagets vd Jenny Rydhström berättar för Ehandel.se att det tar tid att godkännas som återförsäljare av de exklusiva dofthusen, och att Gents började bearbeta varumärken redan för 15 år sedan. Ett avtal ledde till ett annat, och efter att ha byggt goda relationer med märken som franska Creed och italienska Xerjoff, var det inte så lång väg kvar till Roja Parfums.

- I bearbetningen av parfymhusen ingår ofta besök på plats, träning av märkenas parfymörer, tuff genomgång av försäljningssiffror och genomlysning av vårt koncept. Rabatter och reor är något som dessa varumärken skyr mer än pesten, så om man historiskt sett har satsat på denna typ av försäljningsargument så blir det inget kontrakt, berättar hon, och fortsätter:

- Argumenten för att vinna kontrakten handlar istället om expertis och kundservice.

Skickar fram kunnig parfymkännare

Som tur är har Gents rustat sig med ett hemligt vapen i kampen om de påkostade dofterna - och de exklusiva avtalen.

- Vi anställde för några år sedan en av Sveriges främsta näsor och parfymkännare och det är honom vi sätter i första linjen gentemot parfymhusen. Hans personliga samling parfymer överstiger vida det antal parfymer vi har i vårt sortiment. Han förvarar dem mörk och svalt i ett särskilt tempererat rum, så håller de mer än 15-20 år, avslutar Jenny Rydhström.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!