E-handeln hjälper till att lindra svenskarnas julstress

Många svenskar upplever julhandeln som stressig, arbetsam och tröttande, särskilt i jämförelse med övriga européer. Det visar en ny undersökning, men det finns botemedel. Ett är att att vara ute i god tid med shoppandet, men den bästa medicinen är att köpa klapparna på nätet.

Undersökningsföretaget Reputation Leaders har under oktober, på uppdrag av PayPal, genomfört en undersökning i Sverige, Tyskland, Spanien, Ryssland, Frankrike och Italien där 1 000 invånare i respektive land fått svara på frågor om sina vanor och sin inställning till julen.

Undersökningen visar att även om svenskarna beskriver julhandel som kul, så är det fler som upplever den som stressig, arbetskrävande och utmattande jämfört med andra. Mindre än hälften av svenskarna uppger att de älskar att köpa julklappar, 45 procent. En klart lägre siffra jämfört med snittet från de övriga länderna 60 procent.

Annons
Annons

Ryssen ligger sömnlös

En anledning till att svenskarna inte är lika upphetsade över julen, som till exempel italienarna där mer än hälften ”knappt kan bärga sig inför julen”, är alltså shoppandet av julklappar. Något som också verkar påverka ryssen.

Även om ryssarna är de mest upphetsade inför julen, samtidigt som de gillar att julhandla, ligger 22 procent sömnlösa på grund av oron över julklappsinköpen.

– Det bästa sättet att slippa stressen är att handla julklapparna på nätet. Att handla julklapparna tidigt är ett bra tillfälle för att pröva e-handel över gränserna, då man kan spara mycket pengar, hitta unika julklappar och vara klar med julklappsshoppingen i god tid, säger Mårten Barkman, vd för PayPal i Skandinavien.

Liksom i andra länder är svenskarnas allmänna attityd till julen positiv. Hälften av alla svenskar svarar att de främst associerar julen med familjen, vilket är än högre andel än i flera andra europeiska länder. Mat och dryck kommer på andra plats, och är viktigare i Sverige än för övriga européer.

Källa: Press

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!