E-handeln slår alla rekord – växte med 17 procent

Siffrorna är nu inne för fjärde kvartalet 2012 och vilka siffror det är. E-handeln slog som vanlig alla rekord men det var nog inte många som gissade på denna ökning, även om vi fått indikationer från andra rapporter. Enligt senaste e-barometern växte e-handeln med 17 procent under sista kvartalet.

E-handelns totala omsättning för 2012 landade på 31,6 miljarder kronor och tillväxten för helåret blev 14 procent. Det fjärde kvartalet bjöd dock på en mycket stark tillväxt på 17 procent.

– Det som överraskar med året var att det blev en sådan enorm ”proppen ur”-effekt. Vi tog på allvar till oss av e-handeln och nu har de allra flesta svenskarna provat på detta. Det har tagit de allra flesta på sängen, säger Arne Andersson, Postens e-handelsexpert.

Annons
Annons

Detaljhandeln i övrigt ökade med ynka 1,1 procent under sista kvartalet och det var som vi rapporterat tidigare första gången sedan 1995 som detaljhandeln inte slog rekord under julen.

– Det är väldigt intressant att för första gången på 17 år som inte julhandeln slår rekord, så gör julhandeln på nätet det raka motsatta, säger Jonas Arnberg, konsultchef för handel på HUI Research.

Även om e-handeln brukar öka tvåsiffrigt så är 17 procent den största ökningen sedan 2007. Nätbutikerna gick minst sagt varma i slutet av förra året.

Mognare nätkonsumenter

Bakom denna ökning sägs det ligga en mognadsprocess bland svenska konsumenter som nu ser e-handeln som en naturlig kanal. Konsumenterna skall även ha blivit bekväma med att beställa större och dyrare varor på nätet.

Möbel- och heminredningsbranschen var till exempel en av snabbväxarna under 2012 (+15 procent). Den bransch som växte mest var Sport- och fritid med en tillväxt på hela 27 procent.

Klädhandeln driver utvecklingen

De dominerande branscherna är dock fortfarande hemelektronik och kläder med en omsättning på 7,6 miljarder samt 6,7 miljarder.

Annons
Annons

"Kläder och skor driver på e-handelns utveckling genom att förändra köpupplevelsen för kunden. e-handlarna utvecklar allt mer sina e-butiker med att ge konsumenterna en positiv köpupplevelse, där filmer, zoomfunktioner, stylingförslag och användning av sociala medier är några av verktygen."

Bokhandeln fortsätter att gå ut på nätet och e-handeln sägs idag stå för 50 procent av bokmarknaden, i omsättning.

– On och offline-handeln kommer komplettera varandra. Vi står inför ett paradigmskifte där de fysiska butikerna behöver lära sig hantera både och, säger Arne Andersson.

Mat kan lyfta hela E-handeln

Även om många branscher växer ordentligt på nätet så kan den största potentialen ligga i mathandeln.

– Mathandeln omsätter 300 miljarder kronor. Lyfter mathandeln på nätet med bara en procentenhet innebär det en tillväxt för e-handeln på 10 procent – och det är ingen orimlighet i år, säger Jonas Arnberg.

E-barometern ges ut av HUI tillsammans med Posten och Svensk Distanshandel. Hela årsrapporten finner ni här (.pdf).

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!