E-handeln som klär kungligheter slår tio miljoner i år

Dubblar sin omsättning.

Efter ekonomistudier och en karriär som inkluderat chefsroller hos bland annat The Phone House, Apotek Hjärtat och Mekonomen, visste Veronica Virta precis vad som saknades på marknaden. Nämligen kläder som fungerar att ha på sig både i jobbsammanhang och till mer formella tillställningar efter arbetsdagens slut.

E-handelns andel ökar med 100 procent

Och för Veronica, som tillbringade en stor del av sin uppväxt med att designa plagg i sin mammas och mormors syatelje utanför Linköping, tog det inte lång tid att formulera en plan; Hon skulle skapa kreationer för så väl styrelserummet som till middagen efter jobbet, och det till rimligare priser än vad de stora lyxmärkena hade att erbjuda.

Annons
Annons

År 2014 grundades varumärket Veronica Virta, och i dag driver företaget - som alltså har samma namn som grundaren - två butiker i Stockholm och Göteborg, samt en växande e-handelsverksamhet. I år väntas företaget dubbla de drygt fem miljoner kronor som omsättningen nådde upp i förra året.

- E-handeln beräknas stå för 40 procent av den totala omsättningen, vilket är en ökning med över 100 procent jämfört med 2017, berättar Veronica Virta.

"Kunder från hela världen"

Bland märkets växande skara kunder finns celebriteter som kronprinsessan Victoria och prinsessan Sofia, samt finansminister Magdalena Andersson. Märket ska också ha burits av kända kvinnor som Carolina Gynning och Isabella Löwengrip, samt av nyhetsuppläsare i SVT och TV4.

Veronica Virta väljer tyger och designar alla plagg själv.

- Vi ser en fantastisk fin utveckling av vår e-handel, märket är i ett premiumsegment "affordable luxury" och vi har kunder från hela världen. Vi har en mycket stor del återkommande kunder och vi ser att näthandeln är det nya köpbeteendet för kvinnor i karriären. De har ett förtroende för märket.

Stamkunderna får presenter

Framöver planerar Veronica Virta att komplettera sina befintliga butiker med ett antal butiker runt om i världen. De ska fungera som showroom för märket och fånga upp nya kunder, som sedan ska fortsätta handla i företagets e-handel.

- Vi arbetar mycket med att förmedla märkets känsla genom e-handel. Det är alltid en utmaning men jag tycker att vi lyckats bra genom att hålla en hög kvalité med extra detaljer för kunden. Att öppna sin rosa e-handelslåda med guldfolierad logga på, med ett välkomnande kort till kunden samt att en lyxig sammetsgalge medföljer i våra tweedjackor ger en härlig känsla. Våra stamkunder erhåller ofta även en present, vilket är mycket uppskattat.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!