E-handeln som skräddarsyr för en bättre värld

I tisdags samlades Skånska E-handelsnätverket för tredje gången. Denna gång tog e-handelsträffen plats hos Tailor Store i Helsingborg, ett stenkast ifrån Skånska Byggvaror. Trettio e-handlare ifrån regionen insöp under några timmar det som Tailor Store lärt sig, sedan starten 2003, om att sälja skräddarsytt på nätet.

Tailor Stores lokaler är inte i den storlek men tänker sig för ett företag som omsätter 50 miljoner kronor. Detta beror förstås på att 400 av deras 418 anställda sitter i ett skrädderi i Sri Lanka. De jobber helt enkelt on demand och får in en leverans i veckan som snabbt packas upp och skickas ut till kunder över hela världen. Företaget fokuserar främst på Europa men skjortor flyger ändå iväg till länder som USA och Australien.

Annons

Förvånansvärt litet lager

Efter en introduktion i lobbyn fick alla följa med runt i lokalerna där vi bland annat fick se det "lilla" lagret där två personer sköter in och utleveranserna varje vecka. Detta skall dock bara ta 1-2 dagar och sedan tar de plats hos kundtjänst igen. Det verkar minst sagt vara ett väloljat maskineri kring logistiken i Sverige. Tailor Store berättade även att de har en uttalad strategi att hålla kärnkompetensen inom företaget och inte ta in konsulter för allt.


Lagret i Helsingborg som främst lagrar lite merförsäljningsvaror (Foto: Jimmy Öström)

De senaste åren har företaget stagnerat lite i tillväxt men under 2012 gjorde man en nysatsning med bland annat Tobias Lindblom ifrån CDON Group, som blev ny marknadschef. Deras satsningar gjorde dock att företaget förra året för första gången gjorde nollresultat, ifrån tidigare års stabila resultat på plus 4-5 miljoner. Nu sägs dock Tailor Store vara med i spelet igen och framöver ska de accelerera tillväxten.

Skräddarsytt via mobilen

Tailor Stor planerar även en helt ny sajt till hösten som bland annat skall göra det möjligt att enkelt e-handla skräddarsytt via mobilen.


Jan Höjman berättar om företagets resa (Foto: Karsten Deppert)

Annons

Den senaste tiden har de gått in i flera nya länder. På frågan vilka länder som varit svårast att ta sig in i fick vi inget tydligt svar. Olika marknader sägs ha sina egna svårigheter. Storbritannien pekades dock ut som en extra svår marknad i den bemärkelsen att den är så pass mogen och därmed mycket dyr att marknadsföra sig i.

Jobbar för en bättre värld

Det som överraskade de flesta deltagare under tisdagens träff var hur djupt Tailor Stores CSR-arbete var (hållbart företagande). Att de klimatkompenserar för sin verksamhet är bara början och de verkar ta väl hand om sina arbetare i Sri Lanka. När andra verksamheter i landet har hög omsättning bland personalen ska Tailor Store ha många trogna medarbetare. Vid skrädderiet ska man producera ungefär en skjorta per fabriksanställd per dag, så det är inte tal om någon sweatshop.


Anuruddha klipper fliselin till kragarna (Foto: Tailor Store)

Företaget bjuder bland annat på musiklektioner, gym, cricketmästerskap och mycket mer vid skrädderiet i Sri Lanka. Nyckeln till Tailor Stores framgång i landet sägs bland annat vara att de tidigt fann rätt personer och även lyckats hålla kvar kompetens i företaget. Jan Höjman, VD på Tailor Store, visade stolt upp bilder på deras duktiga medarbetare.


Tillskärare Ravi jobbar med ett par kakhifärgade chinos (Foto: Tailor Store)

Grundarna Magnus Loodberg och Mats-Ola Ström samt Jan Höjman verkar även ha spenderat mycket tid vid skrädderiet, både vid uppbyggnaden men också efterråt för att följa upp utvecklingen. De avslöjade även att de planerar ett nytt skrädderi i Sri Lanka så de verkar uppenbarligen vara nöjda med upplägget.

Kostymer på väg

När det kom till själva e-handeln berättade Jan att de snart kommer erbjuda kostymer utöver deras nuvarande utbud av skjortor, byxor, jackor, pikétröjor med mera. En utveckling som de är spända inför. Vi fick även se deras R&D-hörna på kontoret där de experimenterar fram nya kombinationer av mönster, färger och knappar.


Jan Höjman visar deras utvecklingsavdelning (Foto: Louise Ahokas)

På frågan om hur mycket returer de hade så ursäktade Jan sig lite när han meddelade en siffra om 3 procent. Med deras passformsgaranti har den även ökat lite. Siffror som förstås är löjliga i jämförelse med till exempel Zalandos uttalade 50 procent. Nu kan förstås Tailor Store inte sälja plaggen igen, likt andra aktörer, men kunderna är uppenbarligen nöjda med sina skräddarsydda kläder. Ett klagomål handlade istället om att andra plagg i garderoben inte passade längre, när man fått en skjorta ifrån Tailor Store.

Italiensk buffé med måttband

Utöver en trevlig presentation av företaget bjöds det förstås på mingel och mat. Tailor Store hade dukat upp med italiensk buffé och tillhörande vin och öl. Dagen avslutades med gruppdiskussioner som sedan mynade ut i mingel, där Jan Höjman inte kunde hålla sig ifrån att börja mäta upp folk. Alla fick även med sig ett måttband hem så att vägen till ett skräddarsytt köp nu är ännu kortare.


Mingel tog plats på övervåningen hos Tailor Store (Foto: Ari Ahokas)

Vi tackar Tailor Store för en trevlig kväll och ser fram emot deras nya e-handel, planerad till hösten, som förutom mobilanpassning verkar innehålla en del hemligheter.

Huvudbild av Dimitrij Aleshkov


En symbol för Tailor Stores affärsidé

Annons