E-handeln växte med 13 procent andra kvartalet

Postens e-barometer är nu ute för andra kvartalet 2012. Den visar på en stark tillväxt för e-handeln och en högre tillväxttakt än tidigare år. Det är även tredje kvartalet i rad som e-handeln visar dessa tillväxtsiffror.

Posten i samarbete med Svensk Distanshandel och HUI Research har idag publicerat sin rapport över den svenska e-handelsmarknaden för andra kvartalet. Arne på Posten har följande kommentar till rapporten som visar på en mycket stark e-handel:

– Prognosen är att e-handeln kommer att omsätta 31,3 miljarder kronor 2012, en ökning med 13 procent från 2011. Men håller den här starka utvecklingen i sig kan den siffran behöva revideras upp, då det fjärde kvartalet normalt är starkare till följd av julhandeln, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Posten.

Annons

Denna siffra på 31,3 miljarder ligger i linje med tidigare rapporter men kan alltså behövas höjas lite. Samtidigt som e-handeln ökade med 13 procent steg detaljhandeln i övrigt med 1,7 procent, vilket inte är lika imponerande. Posten menar på att e-handeln är inne i en ny expansionsfas där konsumenterna blivit allt bekvämare med att e-handla. Surfplattor och smarta mobiler sägs även öka tillgängligheten mot näthandeln.

– Att handla på nätet har blivit ett naturligare sätt att handla. Webbutikerna är allt mer likvärdiga fysiska butiker och behovet av att känna på en vara ersätts av bra produktbilder och beskrivningar, säger Arne Andersson.

Den starka tillväxten känner man också av hos Posten och de ser en ökning på 23 procent i paketvolymerna mellan företag och privatpersoner. Även mindre paket som delas ut i brevlådan ska ha ökat med nästan 15 procent.

Vill ni läsa mer om hur fantastisk e-handeln är finner ni hela rapporten här (.pdf).

Annons