E-handelsförsäljningen i sociala medier har planat ut

Enligt CRM-jätten.

Företaget Salesforce som är ledande inom CRM-system har tittat närmare på e-handelsutvecklingen i världen. De ska i sin senaste rapport ha analyserat 500 miljoner konsumenters shoppingvanor och kan konstatera att e-handeln vuxit med 15 procent under årets första kvartal.

Rapporten ska baseras på data ifrån 722 e-handelsplatser och den slår bland annat fast att försäljningen i sociala medier har planat ut.

Annons

- Trots hypen med sociala medier har försäljningen i dessa kanaler stagnerat till 4,7 procent av all trafik och bara 2 procent av alla beställningar. Även trafiken har planat ut och representerar 5 procent av all trafik och 7 procent i mobila enheter, skriver Salesforce i samband med rapporten.

"Gått om andra e-handlare"

Detta gäller dock data från 37 olika länder och en miljard besök. Norden verkar dock vara längre fram än det globala snittet. Salesforce konstaterar till exempel att försäljningstillväxten för Norden är mycket starkare än i andra länder.

- Nordiska e-handlare har vuxit sig allt starkare och har under första kvartalet gått om e-handlare i andra europeiska länder, med intäktsökningar om 30 procent, en ökning som går att jämföra med regioner som ANZ (Australien, Nya Zeeland) och Kanada.


Norden har en stark e-handelstillväxt enligt Salesforce

En anledning till att vi i Norden står ut sägs vara att vi snabbt har anpassat oss till den nya mobila världen. Enligt rapporten sjunker nämligen trafiken ifrån både datorer och surfplattor, till förmån för mobila enheter.

- Nordiska e-handlare har verkligen omfamnat mobilen som försäljningskanal, vilket avspeglas i den senaste kvartalsrapporten från Shopping Index. Mot bakgrund av den ökade trafiken, högre konverteringar och starkare köpintentioner kan mobila enheter redan i år representera en majoritet av alla nordiska köp online, säger Baman Motivala, Nordenchef på Salesforce.

Annons