E-handelsjätten testar ett helt nytt sätt att handla på nätet

Like eller dislike leder vägen med hjälp av AI.

Spännande nyheter från vår vän Amazon. E-handlaren har lanserat en helt ny metod för att shoppa på företagets gigantiska marknadsplats. Det är som många nya sätt att e-handla en mer visuell upplevelse som Amazon valt att utveckla. Den har fått namnet Scout och går att nå på Amazon.com/Scout.

- Detta är ett nytt sätt att handla genom att låta kunderna bläddra bland miljontals objekt och snabbt förfina urvalet helt baserat på visuella attribut, ska Amazon ha sagt till CNBC som var först med att upptäcka funktionen.

Annons
Annons

Med Amazon Scout så får kunderna initialt se ett urval av produkter från en visuell kategori som exempelvis heminredning. De kan direkt välja att trycka på gilla eller ogilla på en produkt, eller så kan de gå vidare till en specifik kategori och där börja gilla eller ogilla produkter.

När man klickar på antingen gilla- eller ogilla-knappen så justerar Amazon urvalet i realtid. Utifrån dina “likes” och “dislikes” så vänds produkter bort och nya tillkommer, som förhoppningsvis ska tillfredsställa din smak bättre än det ursprungliga urvalet.

"Ett lekfullt och personligt sätt"

Om vi exempelvis gillar en soffa i en viss stil och färg så försvinner soffor som inte matchar de visuella kriterierna och nya poppar upp som istället är i en liknande stil. Det är vad vi kan se dock inte bara liknande saker som dyker upp, utan ibland får vi även lite oväntade produkter som gissningsvis är där för att eventuellt leda oss in på ett nytt spår.

- Det är perfekt för kunder som står inför två vanliga dilemman: "Jag vet inte vad jag vill ha, men jag vet det när jag ser det" och "Jag vet vad jag vill ha, men jag vet inte vad det heter", förklarar Amazon i ett uttalande.

Den nya shoppingupplevelsen ska inte oväntat vara styrd av AI och mer specifikt maskininlärning.

- Denna innovativa shoppingupplevelse drivs av maskininlärning. Resultatet är ett vackert och inspirerande bildflöde, som ger kunderna möjlighet att utforska ett brett utbud av produkter på ett lekfullt och personligt sätt med bara några få klick.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!