E-handelsproffs blir direktör på krisande mediekoncern

"Ska utveckla den digitala affärsmodellen".

Antalet svenska mediekoncerner som tar e-handeln till hjälp för att hitta nya inkomstkällor, blir allt fler. Senast ut var Metro, som lanserade en av flera planerade egna nätbutiker i mars i år.

LÄS ÄVEN: Tidningen Metro storsatsar på egna nätbutiker

Annons

Nu meddelar även krisande Stampen Media, som bland annat räddats från en konkurs efter en rekonstruktion, att de tillsätter en ny marknadsdirektör - med stor erfarenhet av just e-handel. Gunilla Bakkenes heter hon och uppges ha "mångårig erfarenhet av strukturellt digitaliseringsarbete på ledande positioner". Bland annat har hon drivit ett eget företag med stort e-handelsfokus och hon har även haft chefspositioner på Telia där hon bland annat ansvarat för digital affärsutveckling.

- Vi är väldigt glada att rekrytera Gunilla Bakkenes som ny marknadsdirektör, säger Johan Hansson, vd på Stampen Media, i ett pressmeddelande.

"Kommer att bli enormt viktigt"

På vilket sätt Bakkenes kompetens inom e-handel kommer att utnyttjas inom Stampen, verkar ännu inte vara bestämt, men Johan Hansson konstaterar att hennes kunskaper helt klart kommer att behövas.

- Stampen Media har på kort tid ställt om mot läsarintäkter och kunddrivna affärsmodeller med fokus på lokal kvalitetsjournalistik. Gunillas mångåriga erfarenhet av digitalt utvecklingsarbete med kundupplevelsen i centrum kommer att bli enormt viktigt för Stampen Medias verksamhet och framtida utveckling, säger han.

"Tufft men nödvändigt"

Gunilla Bakkenes säger själv att hon kommer att vilja jobba med att utveckla bolagets digitala affärsmodell.

- Mediebranschen har under flera år tvingats omvärdera historiska intäktsmodeller och affärsfokus. Stampen Media är på god väg i sin digitala transformation och befinner sig i ett läge där man ser resultatet av en satsning på den lokala kvalitetsjournalistiken med ett ökande antal prenumeranter. Detta har varit och är en tuff men nödvändig omställning. Att få komma in i detta läge, och fortsätta denna framgångsrika digitaliseringsresa, är en oerhört intressant utmaning. Det här ska verkligen bli väldigt roligt och spännande, säger hon.

Gunilla tillträder tjänsten som marknadsdirektör den 1 september.

Annons
Annons