E-handelssatsning i Umeå går nationellt med Svensk Handel

Förtagsinkubatorn eXpression drar igång Future Retail Lab by Sweden.

Under hösten startades pilotprojektet Future Retail Lab på företagsinkubatorn eXpression i Umeå och nu inleds ett samarbete med Svensk Handel som innebär en nationell utbredning av projektet. Tanken är att utveckla framtidens retailentreprenörer. Samarbetet ska sträcka sig över tre år och innebär bland annat att ett acceleratorprogram med nationell antagning startas.

- Konsumentens behov och beteende förändras och det kräver att branschen tänker annorlunda. Det behövs mod och kraft att bryta invanda mönster. Den som söker sig till vår accelerator behöver kunna tänka stort, vara beredd att testa och utveckla idéer och nya affärsmodeller, säger Marlene Johansson vd på eXpression i Umeå.

Annons
Annons

"Ett nytt konkurrenslandskap"

När man utvecklar framtidens handlare så kommer inte oväntat e-handel att vara på agendan. Samarbetet mellan eXpression och Svensk Handel ska ske genom Stiftelsen Köpmannaförbundet.

- E-handelns snabba utveckling är en utmaning, på en förhållandevis kort tid har ett nytt konkurrenslandskap växt fram. Vår uppfattning är att många av handelns mindre företag behöver utmana sin traditionella affärsmodell. Därför har Svensk Handel beslutat ingå samarbete med eXpression och ge handelsföretagare möjligheten att utveckla sina affärskoncept och tänja sina marknadsområden bortom sin lokala butiksetablering, säger Hans Löwlund, ordförande för Stiftelsen Köpmannaförbundet.

Inleder även forskning

I samband med uppstarten av projektet Future Retail Lab by Sweden, som under våren ska ge sig ut på turné i Sverige, så inleds även forskning kring framtidens handel på Umeå Universitet.

- Den digitala utvecklingen ger nya möjligheter för kunder och organisationer att interagera. Online och offline smälter samman. Vad som utgör en kundupplevelse eller kundvärde har förändrats och det krävs därför att branschen tänker om för att möta detta, säger Elin Nilsson, forskare vid Umeå Universitet.

Forskningen ska bland annat identifiera och utveckla nya affärsmodeller och utforska betydelsen av digital interaktion.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!